Kaupunkien cleantech

Urban-cleantech

Nostetaan Uusimaa Euroopan johtavaksi puhtaan teknologian kehittäjäksi

Cleantech tarkoittaa teknologioita ja ratkaisuja, jotka vähentävät päästöjä ja pienentävät hiilijalanjälkeä.

Uudellamaalla voi kokeilla, kehittää ja kaupallistaa erilaisia ympäristöteknologioita, energiaratkaisuja, biomassan hyödyntämistä sekä niihin liittyviä palvelumalleja.

Kehityskohteita ja teemoja:

• Uusiutuva ja hajautettu energiantuotanto
  • Energiatehokkuutta edistävä rakentaminen ja teollisuus
  • Lämmönjakelu ja -varastointi
  • Älyliikenteen infrastruktuurit ja palvelut
  • Resurssitehokkuuden lisääminen materiaalikierrossa
  • Kierrätyksen ja uusiokäytön edistäminen
  • Puhdas ympäristö ja luonnonvarat

Yhteistyötä koordinoi Smart & Clean -säätiö:

Säätiö kehittää pääkaupunkiseudusta ja Lahdesta maailmanluokan testialueen ja näyteikkunan puhtaissa ja älykkäissä ratkaisuissa. Kärkiteemoja ovat liikenne ja liikkuminen, rakentaminen, energia, jäte- ja vesisektori, ja kuluttaja-cleantech.

Sitra on perustanut säätiön toukokuussa 2016. Tavoitteena on käynnistää 20–30 merkittävää projektikokonaisuutta, vientikonseptia ja toimintamallia vuoteen 2021 mennessä.

Säätiössä ovat mukana Helsinki, Espoo, Kauniainen ja Vantaa sekä Lahti ja Uudenmaan liitto, yritykset Caverion, Fortum, Gasum, Helen, Kone, Neste, St1, Vaisala ja YIT, tutkimus- ja koulutuslaitokset Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto ja VTT, Sitra ja Suomen valtio.

> Tutustu smartclean.fi -sivustoon
> Seuraa Twitterissä