FinEst Link -hankkeessa selvitetään Helsinki–Tallinna-tunnelin edellytyksiä

Helsinki-Tallinn connection, Picture: YleUudenmaan liitto kumppaneineen selvittää EU-rahoituksen turvin Helsinki–Tallinna-rautatietunnelin toteutusmahdollisuudet. Euroopan unionin Keskisen Itämeren ohjelman rahoitus varmistui kesäkuussa 2016. Hanke on nimeltään Finnish Estonian Transport Link, lyhyemmin FinEst Link. Kaksivuotisessa hankkeessa tunnelihanketta tutkitaan teknisestä, taloudellisesta ja kilpailukyvyn näkökulmasta.

Uudenmaan liiton kumppaneina hankkeessa ovat Harjun lääninhallitus, Helsingin ja Tallinnan kaupungit, Viron liikenneministeriö ja Suomen liikennevirasto.

Sujuvuutta ja nopeutta matkantekoon

Helsinki ja Tallinna muodostavat yhdessä noin puolentoista miljoonan asukkaan talousalueen, jonka potentiaalin hyödyntäminen edellyttää nykyistä nopeampaa matkustamista kaupunkien välillä. Toteutuessaan rautatietunneli lyhentäisi pääkaupunkien välisen matka-ajan puoleen tuntiin. Pituutta tunnelilla tulisi olemaan noin 90 kilometriä, eli se olisi maailman pisin merenalainen junatunneli.

Tunneliyhteys toisi uuden ulottuvuuden myös tavaraliikenteen kehittymiselle ja koko vaikutusalueen kilpailukyvyn kasvulle.

Alkuvuodesta 2015 valmistunut esitutkimus osoitti, että tunnelihanke olisi taloudellisesti kannattava. Hankkeen kustannusarvio liikennejärjestelyineen on 9–13 miljardia euroa. Kustannukset pystytään kattamaan, jos hankkeelle saadaan noin 40 prosentin julkinen rahoitus.

Tunnelin rakentaminen voisi käynnistyä vuoden 2025 jälkeen, jolloin liikennöinti alkaisi 2030-luvulla.

Valtioilla sopimus tunnelihankkeen vauhdittamisesta

Suomi ja Viro allekirjoittivat tammikuussa 2016 ministeritason yhteistyösopimuksen rautatietunnelin vauhdittamisesta.

Suomen puolesta allekirjoittajat olivat liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner, Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri ja Uudenmaan maakuntajohtaja Ossi Savolainen. Virolaiset allekirjoittajat olivat talous- ja liikenneministeri Kristen Michal, maaherra Ülle Rajasalu ja vt. kaupunginjohtaja Taavi Aas.

> Yhteistyösopimus