iEER – Nuoren yrittäjyyden asialla

iEER

Uudenmaan liitto on pääpartneri iEER-hankkeessa (Boosting innovative Entrepreneurial Ecosystem in Regions for Young Entrepreneurs), jonka tarkoituksena on kehittää nuorille yrittäjille tarjottuja palveluita ja parantaa eri toimijoiden välistä yhteistyötä aluetasolla.

EU:n Interreg Europe -ohjelmasta rahoitusta saanut hanke kokoaa yhteen kymmenen aluetta eri puolilta Eurooppaa.

Valtaosa hankkeeseen osallistuvista alueista on voittanut Euroopan yrittäjyysaluepalkinnon, ja iEER-hanke hyödyntää hyvien käytänteiden vaihtamista sekä vertaisoppimista. Uusimaa sai Euroopan yrittäjyysalue -tunnustuksen vuonna 2012 ansioistaan nuoren yrittäjyyden edistämisessä.

Hankkeessa on tarkoitus parantaa eurooppalaisten alueiden toimijoiden yhteistyötä nuorten yrittäjyyden tukemisessa sekä tehostaa alueiden innovaatio- ja kilpailukykyä parantamalla nuorille yrittäjille tarjottuja palveluja. Yhteistyöhön halutaan kytkeä esimerkiksi yliopistoja, kaupunkien elinkeinopalveluja ja yrityskiihdyttämöjä.

Uudeltamaalta hankkeeseen osallistuu Laurea-ammattikorkeakoulu. Muut partnerit ovat Puolasta, Romaniasta, Saksasta, Tanskasta, Italiasta, Ranskasta, Isosta-Britanniasta, Espanjasta ja Irlannista. Vuosina 2016–2020 toteutettavan hankkeen kokonaisbudjetti on 2,3 miljoonaa euroa.