fi | sv | en |

ALUESUUNNITTELULLA LINJAT MAANKÄYTÖLLE

Suunnittelemme 26 jäsenkuntamme maankäytön kokonaisuutta yli kuntarajojen. Ratkaisuilla on suuri vaikutus siihen, millainen Uusimaa on tulevaisuudessa.

Suunnittelukokonaisuuteen kuuluvat kaupungit, maaseutu, liikenne, luonnonympäristö ja elinkeinot. Suuntaa viitoittaa Uusimaa-ohjelma.

Tavoitteemme 1,6 miljoonan asukkaan alueella ovat:

• kestävä yhdyskuntarakenne
  • rakennetun ja luonnonympäristön tasapainoinen kehitys
  • sujuva liikenne ja hyvät edellytykset elinkeinoille.

Lue lisää aluesuunnittelusta:

4-vaihekaava

Neljäs vaihemaakuntakaava

Tavoitteena kilpailukykyinen ja hyvinvoiva Uusimaa

Hyväksytyt-kaavat

Hyväksytyt maakuntakaavat

Uudellamaalla on voimassa useita maakuntakaavoja

Kaavatietoa

Tietoa kaavoituksesta

Maakuntakaava ohjaa kuntien kaavoitusta

Ostersundomin-kaava

Östersundomin kaava

Yksi Uudenmaan tärkeistä kasvualueista

Toteuttaminen ja seuranta

Maakuntakaavojen toteutus on yhteispeliä

Liikennejärjestelmä

Sujuvaa liikkumista itäisellä ja läntisellä Uudellamaalla

Uutiset:

8.4.2016 Itämeren alueen liikennekäytävät toimiviksi – kolmen EU-hankkeen avausseminaari Helsingissä

Itämeren alueen liikennekäytäviä lähdetään kehittämään kolmen EU-hankkeen voimin. Tarkoituksena on hioa koko alueen kattavia suosituksia liikennepolitiikan päättäjille. Yhteisinä tavoitteina ovat turvalliset ja ruuhkattomat kuljetukset, sujuva matkustaminen ja päästöjen hillintä. Hankkeiden avausseminaariin Helsingin Kalastajatorpalla 7. huhtikuuta kokoontui noin sata hankepartnereiden edustajaa.

4.4.2016 Euroopan lentokenttäalueiden seminaari Heurekassa 9.6., ilmoittaudu mukaan

Kilpailukyky ja liiketoimintamahdollisuudet puhuttavat kansainvälisessä lentokenttäalueiden seminaarissa Vantaan Heurekassa 9. kesäkuuta. Tervetuloa maksuttomaan tapahtumaan, ilmoittautuminen on käynnissä.

17.3.2016 Maakuntajohtajat huolissaan suurten liikenneinvestointien kohtalosta

Suomen maakuntajohtajat ovat huolissaan Sipilän hallituksen pitkäjänteisyyden puutteesta koskien suuria, tarpeellisia liikenneinvestointeja. Mikäli kansallista näkemystä lähivuosien isoista liikennehankkeista ei synny, menetämme mahdollisuuden hyödyntää niihin liittyvää rahoitusta Euroopan unionista.

Artikkelit:

18.2.2016Monien mahdollisuuksien viherkehä

Siluettikartta, kuva Elise LohmanHelsingin seudun yhtenäiset viheralueet muodostavat maailmanlaajuisestikin ainutlaatuisen viherkehän, joka kaartaa Porkkalan ulkosaaristosta Kirkkonummen metsäalueiden kautta Nuuksioon ja Luukkiin. Sieltä kehä jatkuu Petikon ja Tuusulanjärven kautta aina Sipoonkorpeen ja eteläisille saaristoalueille asti.

Lue lisää | 0 Kommenttia

18.2.2016Uusi liikennesuunnittelupäällikkö elää niin kuin opettaa

Petri Suominen, kuva Milla AaltoPetri Suominen aloitti liikennesuunnittelupäällikön työt Uudenmaan liitossa viime syksynä. Kysyimme, mitä hän ajattelee liikkumisesta ja sen tulevaisuudesta.

Lue lisää | 1 Kommentti

18.2.2016Uudenlaista maakuntakaavaa ideoimassa

Idealamput, kuva Tuula Palaste-EerolaNykyinen kolmiportainen kaavajärjestelmä on periaatteessa toimiva, mutta käytännössä päällekkäistä suunnittelutyötä tehdään paljon. Uudellemaalle laadittava seuraava maakuntakaava voisi avata solmut ja kirkastaa työjakoa maakunnan liiton, kuntien ja muiden seutua suunnittelevien kesken, kirjoittavat Merja Vikman-Kanerva ja Ilona Mansikka Uudenmaan liitosta.

Lue lisää | 0 Kommenttia