Aluesuunnittelun uutiset ja artikkelit

Kaava

Uutiset

13.2.2017 Uusimaa-kaava 2050 vauhtiin – Kommentoi osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa 13.3. mennessä

Kaupunki Kuvitus Linda Saukko-Rauta

Uusimaa-kaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma on julkaistu kaikkien uusmaalaisten tutustuttavaksi. Suunnitelmaa on mahdollista kommentoida 13. maaliskuuta saakka. Samalla kaavatyö kuulutetaan vireille.

13.2.2017 Piirrosvideo kertoo, miksi maakuntakaava on tärkeä

Uusimaa-kaava 2050 Kuvitus Linda Saukko-Rauta

Uusimaa-kaavaa tehdään nyt uusmaalaisille tutuksi upouudella Miksi maakuntakaava on tärkee -videolla. Piirrosvideo kertoo viihdyttävästi maakuntakaavan merkityksestä ja roolista Uudenmaan suunnittelussa.

7.2.2017 Uudenmaan päästökehitys kääntynyt selvään laskuun

Liikenne_Kuvitus Linda Saukko-Rauta

Uudenmaan päästökehitys on ollut uusimpien laskentojen perusteella hyvä. Päästöt ovat vähentyneet viisitoista prosenttia vuodesta 2012. Asukasta kohden uusmaalaiset tuottavat kasvihuonekaasupäästöjä vähemmän kuin Suomessa keskimäärin.

Artikkelit

15.2.2017 10.43Väestö- ja työpaikkaprojektiot pohjustavat maakuntakaavaa

NuoretUudenmaan liitto on julkaissut selvityksen, jossa kuvataan vaihtoehtoisia Uudenmaan aluetalouden skenaarioita ja niiden perusteella laadittuja kunta- ja seututasoisia väestö- ja työpaikkaprojektioita vuoteen 2050 asti. Projektioiden välisiä eroja selittävät talouden, väestön ja työpaikkojen kasvunopeus ja kasvun suuntautuminen Uudenmaan eri seuduille.

15.2.2017Tulevaisuustarkastelu antaa kaavatyölle suuntaa

Uutelan kanava, kuva Tuula Palaste-EerolaUudenmaan liitossa on laadittu maakunnan tulevaisuutta vuoteen 2050 hahmotteleva tulevaisuustarkastelu, joka pohjustaa seuraavaa Uusimaa-ohjelmaa sekä Uusimaa-kaavaa. Työssä on tutkittu tulevaisuuden kehityssuuntia ja niihin vaikuttavia ilmiöitä.

Lue lisää | 0 Kommenttia

9.11.2016Etelä-Suomen kehityskäytävät kartoitetaan – Tarkastelussa liikennekäytävät

pasilaAluerakenteen ja pääliikenneverkon kehittäminen on yksi tärkeä osa Uusimaa-kaavan 2050 valmistelua. Uudenmaan liitto tarkastelee kehityskäytävähankkeessaan Etelä-Suomen kehityskäytäviä ja niiden rooleja. Kehityskäytävällä tarkoitetaan liikenneväylän ja sitä ympäröivän maankäytön muodostamaa kokonaisuutta, jota suunnitellaan samanaikaisesti.