rss Meddelanden

27.04.2017Nylandsveckan den 7–12 maj bjuder på fint programutbud

Nylandsveckan, teemakuva 2017Nylandsveckan firas den 7–12 maj och även i år utlovas det en massa intressanta evenemang som är öppna för allmänheten. Veckan bjuder på sex dagar fyllda med aktiviteter och information. Veckans program finns på adressen www.uusimaaviikko.fi (på finska).

24.04.2017Landskapsstyrelsens beslut 24.4.2017

Hallitus 24.4.2017. Kuva Seija Elo

Landskapsstyrelsen samlades måndagen den 24 april och utsåg Finlandia-sångarna till årets mottagare av Nylandspriset. Styrelsen godkände förslaget till etapplandskapsplan 4 och gav ett utlåtande om lagutkastet som gäller regionutveckling och tillväxttjänster. Därtill beslutade styrelsen att inleda förhandlingar om att utse en temporär förvaltning för det nya landskapet och godkänna beslut om finansiering av ERUF-projekt.

21.04.2017Landskapsstyrelsens föredragningslista 24.4.2017

Kokouskuva_matala

Nylands landskapsstyrelse sammanträder måndagen den 24 april. Styrelsen beslutar bland annat om godkännandet av förslaget till etapplandskapsplan 4 för Nyland och utser årets mottagare av Nylandspriset. Styrelsen ger också ett utlåtande om regeringens utkast till lagförslag som gäller regionutveckling och tillväxttjänster, beslutar om inledandet av förhandlingar för att utse det nya landskapets temporära förvaltning samt fattar finansieringsbeslut för ERUF-projekt.

19.04.2017Arbetet med Nylandsprogrammet 2.0 har påbörjats – respons tas emot

Verso, kuva Pixabay
Beredningen av ett landskapsprogram som tjänar det nuvarande och det nya landskapet har inletts. Programmet färdigställs inom år 2017.

Läs mera | 0 Kommentarer | Lämna en kommentar

13.04.2017De gröna blir näst största partiet i landskapsfullmäktige – Samlingspartiet fortfarande störst

värikynät
I och med att kommunalvalets resultat står klart avgörs också de kommande politiska styrkeförhållandena i Nylands landskapsfullmäktige. Enligt valresultatet fortsätter Samlingspartiet som fullmäktiges största parti. De gröna blir näststörsta parti i fullmäktige, samtidigt som socialdemokraterna backar och nu är tredje störst.

07.04.2017Samkommunernas organ sätts samman då valresultatet står klart

Vaalien valmistelutoimikunta 6.3.2017. Kuva Anni Levonen
Vid veckoslutets kommunalval avgörs mer än bara sammansättningen i kommunernas fullmäktige. Valresultatet bestämmer också hur mandaten fördelas i samkommuner, nämnder och andra beslutsorgan. Under ledning av Nylands förbund utses de förtroendevalda till 80 nyländska organ. I beredningen ingår förutom landskapsfullmäktige och -styrelsen till exempel även mandatfördelningen i HNS, HRT och HRM