Uudenmaan liitto Ajankohtaista Yhteystiedot
Ihmisiä lentoasemalla.

Yhteistyöllä Uudenmaan matkailualasta entistä kestävämpi

Uusimaa on helposti saavutettava, valtakunnallisesti ja kansainvälisesti tunnettu matkailun keskus. Matkailuelinkeino on noussut maakunnassa yhdeksi merkittävimmistä elinkeinoista. Alueen toimijat tuottavat yhteistyössä laadukkaita ja kestäviä matkailutuotteita ja -elämyksiä.

Suomen eteläisin maakunta on läpileikkaus maamme monimuotoisuudesta. Pääkaupunki Helsinki on pieni suurkaupunki, jossa riittää nähtävää ja koettavaa. Uusimaa tunnetaan myös monipuolisesta ja kauniista Suomenlahden rannikosta ja saaristosta. Elinvoimainen maaseutu ja luonto ovat lähellä. Maakunnan matkailuvaltteja ovat lisäksi Suomen vanhimmat kaupungit ja runsas tapahtumatarjonta.

Asiantuntijaryhmä kehittämisen tukena

Aluekehityksestä vastaavana viranomaisena olemme koonneet matkailun asiantuntijaryhmän kehittämään elinkeinoa. Asiantuntijaryhmä koostuu Uudenmaan kuntien, ELY-keskuksen sekä matkailualan toimijoiden, kuten seudullisten kehittämisyhtiöiden ja Visit Finlandin asiantuntijoista.

Ryhmä käsittelee toimialaansa liittyviä asioita laaja-alaisesti, seuraa matkailuelinkeinon kehitystä sekä tekee aloitteita kannanotoiksi ja toimenpiteiksi. Lisäksi se välittää matkailualan näkemyksiä aluekehittämisen, aluesuunnittelun ja hankerahoituksen tueksi.

Hankkeet mahdollistavat kehittämistoimet ja yhteistyön vahvistamisen

Uudenmaan ja koko Suomen matkailuelinkeino on kasvanut ja kansainvälistynyt muita toimialoja nopeammin. Maailmanlaajuisen koronapandemian aikana matkailutoimialat, kuten liikenne, majoitus- ja ravitsemisala, ovat olleet niitä, joihin vähentynyt kysyntä on vaikuttanut merkittävästi.

Uudenmaan liitolla on mahdollisuus suunnata rahoitusta matkailuelonkeinon toimintaedellytyksiä parantaviin, pandemiasta selviytymistä edistäviin hankkeisiin. Yhteistyö ja verkostot ovat avainasemassa.

Matkailun kehittämiseen on saatavilla sekä alueellista rahoitusta että Euroopan aluekehitysrahaston tukea. Tuemme Uusimaa-ohjelman, Uudenmaan älykkään erikoistumisen, Hiilineutraali Uusimaa -tiekartan ja Uudenmaan selviytymissuunnitelman mukaisia alueelle tärkeitä hankkeita.

Uudenmaan matkailua edistäviä hankkeita

Carbon Neutral Experience 2.0 -hankkeessa kehitysyhtiö Novago, 13 uusimaalaista kuntaa ja ammattikorkeakoulut Haaga-Helia ja Novia tekevät yhteistyötä kestävää matkailun edistämiseksi.

Carbon Neutral Experience -hankkeessa julkaistiin syyskuussa 2022 Hiilineutraaliuden käsikirja matkailuyrityksille.

Kestävää nostetta matkailuyrityksiin -hankkeessa edistetään matkailualan pk-yritysten toipumista, tiedolla johtamista ja kyberturvallisuutta. Myös kestävä kehitys ja vienti kansainvälisille markkinoille ovat hankkeessa keskiössä.

Matkailutulo ja -työllisyys Uudellamaalla

Uudenmaan liitto ja 11 uusimaalaista kuntaa ovat osallistuneet valtakunnalliseen selvitykseen matkailun aluetaloudellisista vaikutuksia maakunnassa ja Uudenmaan kunnissa. Tietoa on saatavilla esimerkiksi välittömästä matkailutulosta, palkka- ja verotuloista sekä matkailun parissa tehdyistä henkilötyövuosista. Tutkimuksen toteutti matkailun tutkimukseen erikoistunut Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy.

Yhteistutkimukseen osallistuivat Uudenmaan liiton lisäksi seuraavat kunnat: Espoo, Helsinki, Hyvinkää, Lohja, Loviisa, Nurmijärvi, Järvenpää, Porvoo, Tuusula, Vantaa ja Vihti. Alla olevista raporteista löydät tarkemmat kuvaukset selvityksessä käytetyistä aineistoista ja tutkimusmenetelmistä.

Matkailuaiheisia julkaisuja

Matkailu muualla verkossa