Yhteisöllinen Kallio on Vuoden 2017 uusmaalainen kaupunginosa

Kallion puistokirppis. Kuva Tuula Palaste

Maakuntahallitus on nimennyt Helsingin Kallion Vuoden uusmaalaiseksi kaupunginosaksi 2017. Palkinnosta kisasi tällä kertaa yhteensä 11 kaupunginosaa. Valinnan ratkaisi kalliolaisten avoimesti verkottunut yhteistoiminta. Yhteisöllisyys on jokapäiväistä ja näkyy niin vilkkaana pop-up-kulttuurina kuin pitkäjänteisissä kehittämistoimissa.

Uudenmaan liiton kunniamaininta ja 2 000 euron avustus toiminnan kehittämiseen myönnetään kaupunginosan kolmelle aktiiviselle yhteisölle: Kallion kulttuuriverkostolle, Kallio-seuralle ja Kallio-liikkeelle. Palkinto luovutetaan kalliolaisten valitsemassa kaupunginosan tapahtumassa alkuvuodesta.

Yhdessä tekemisen ansiosta asukkaat kokevat Kallion hyvänä paikkana asua ja elää. Monenkirjava asukkaiden yhteisö on oppinut myös pitämään erilaisuutta arvona ja ottamaan kaikki mukaan toimintaan. Myös alueen yritykset ovat vahvasti mukana verkostoissa.

Tapahtumien lista on pitkä ja mukana on satoja paikallisia kulttuuritoimijoita. Yksi Suomen vanhimmista ja suurimmista kaupunginosafestivaaleista on keväinen Kallio kukkii, joka houkuttelee osallistujia ympäri Uuttamaata.

Vuosittainen kadut ja puistot valtaava festivaali Kallio Block Party järjestetään täysin ilman julkista tukea. Seurakunnan heittämä haaste kirkonkellojen soitosta Syyrian Aleppon pommitusten uhreille nosti Kallion myös kansainväliseen tietoisuuteen.

Valinnalla on jo lähes 30 vuoden perinteet

Maakuntahallitus myöntää vuorovuosin Vuoden uusmaalaisen kylän tai kaupunginosan arvonimen hyvän asuinympäristön vaalijoille.

Valinta tehdään kansalaisten ja järjestöjen ehdotusten pohjalta. Eri alojen asiantuntijoista koostuva raati seuloo ehdotuksista kolmen kärjen, joista maakuntahallitus valitsee voittajan.

Uudenmaan liiton antama kylätunnustus on myönnetty vuodesta 1988 alkaen. Kaupunginosa valittiin ensimmäisen kerran vuonna 2013.

Vuoden 2018 kylä hakuun syksyllä 2017

Seuraavaksi on vuorossa Vuoden uusmaalaisen kylän nimeäminen. Käynnistämme ehdotusten haun syksyllä 2017.