fi | sv | en |

Vuoden 2016 uusmaalainen kylä on Paavola

Maakuntahallitus nimesi Lohjan Paavolan Vuoden uusmaalaiseksi kyläksi 2016. Paavola on Lohjan Saaristossa sijaitsevien kylien ja saarien energinen keskus. Tapahtumien ja talkoiden järjestämiseen osallistuvat aktiivisesti niin vakituiset asukkaat, kesäasukkaat kuin yrityksetkin.

Lohjan Paavola, Vuoden kylä 2016, kuva Kari SaaristoKuva on otettu vuoden 2014 Kekri-juhlasta. Taustalla näkyy talkoovoimin kunnostettu seurantalo Paavolassa. Kuva: Kari Saaristo

Lohjansaaren hyvin hoidettu perinnemaisema alkaa Paavolan kylältä, jossa on lukuisia tärkeitä perinnemaisemakohteita. Kylällä sijaitsee myös saaristolaisten yhteinen Seurantalo, joka kokoaa asukkaat tapahtumiin.

Läheisen koulun pihalta lähtevä luontopolku vie kuuluisalle Paavolan tammelle. Hiljattain lakkautetun koulun tiloihin on jo suunnitteilla työ- ja harrastetiloja sekä etätyöpisteitä alueen asukkaille.

Lohjan Saaristossa asuu vakituisesti yli 500 asukasta. Kesäisin väkimäärä moninkertaistuu, kun mökkiläiset suuntaavat saaristoon. Myös paikalliset yritykset houkuttelevat matkailijoita kauniisiin maisemiin: Lähellä sijaitsevat Alitalon viinitila, Martinpihan matkailutila ja hedelmälajipuutarha Fruticetum.

Yhteistyötä ja tapahtumia koko Lohjan Saariston alueella koordinoi Lohjan Saaristo -seura. Paavolan kylä on puolestaan osallistunut paikallisten yhdistysten kautta muun muassa Lohjan seudun kylien yhteiseen verkostoon sekä lähidemokratiaa ja maaseutumatkailua kehittäviin hankkeisiin.

Lohjan Paavola, vuoden kylä 2016, kuva Leif LindbergTunnustuspalkinto jaettiin Lohjan Saaristo -seuran satavuotisjuhlilla toukokuussa 2016. Juhlavieraita viihdytti paikallinen Saaristoteatteri. Kuva: Leif Lindberg

Valinnalla on jo lähes 30 vuoden perinteet

Maakuntahallitus myöntää vuosittain Vuoden uusmaalaisen kylän tai kaupunginosan arvonimen hyvän asuinympäristön vaalijoille. Vuodesta 2012 alkaen on valittu vuorovuosin maaseutukylä ja kaupunginosa.

Tunnustus nimetään aina seuraavalle kalenterivuodelle, jolloin palkittu asuinseutu pääsee viettämään juhlavuottaan erilaisten tempausten ja tapahtumien merkeissä.

Valinta tehdään kansalaisten ja järjestöjen ehdotusten pohjalta. Eri alojen asiantuntijoista koostuva raati seuloo ehdotuksista kolmen kärjen, joista maakuntahallitus valitsee voittajan.

Uudenmaan liiton antama tunnustus on myönnetty vuodesta 1988 alkaen.