rss Tiedotteet

Piirrosvideo kertoo, miksi maakuntakaava on tärkeä

13.2.2017

Uusimaa-kaava 2050 Kuvitus Linda Saukko-Rauta
Uusimaa-kaavaa tehdään nyt uusmaalaisille tutuksi upouudella Miksi maakuntakaava on tärkee -videolla. Piirrosvideo kertoo viihdyttävästi maakuntakaavan merkityksestä ja roolista Uudenmaan suunnittelussa.

− Videon ideana on kertoa maakuntakaavasta helposti ymmärrettävien suunnitteluesimerkkien kautta. Video havainnollistaa kaavatyön osallisille, eli Uudenmaan asukkaille, kunnille ja toimijoille, miten maakuntakaava vaikuttaa yhteiseen ympäristöömme, ja miksi kaavatyöhön kannattaa osallistua, kertoo Uudenmaan liiton kaavoituspäällikkö Ilona Mansikka.

− Osallisilla on keskeinen rooli kaavatyössä. He tuovat kaavan laatijoiden tietoon, mitkä asiat ovat asukkaille ja alueen toimijoille tärkeitä. Aktiivinen osallistuminen tuo kaavatyöhön parempia ratkaisuja, hyväksyttävyyttä sekä edistää myös kaavan tavoitteiden toteutumista, Mansikka korostaa.

Videon tarinan ideoi Uudenmaan liiton kaavatiimi yhdessä liiton viestinnän sekä Superclick Oy:n kanssa. Loistavat piirrokset loihti jyväskyläläinen Linda Saukko-Rauta RedanRedan Oy:stä. Videon kertojaäänenä toimii näyttelijä Minttu Mustakallio.

Piirrosvideoon, Uusimaa-kaavaan ja sen uunituoreeseen osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan voi tutustua osoitteessa: www.uudenmaanliitto.fi/Uusimaa-kaava

Piirrosvideon voi katsoa myös liiton YouTube-kanavalta.