rss Tiedotteet

Yhteisöllinen Kallio on Vuoden uusmaalainen kaupunginosa

6.2.2017

Kallion puistokirppis. Kuva Tuula Palaste
Maakuntahallitus on nimennyt Helsingin Kallion Vuoden uusmaalaiseksi kaupunginosaksi 2017. Valinnan ratkaisi kalliolaisten avoimesti verkottunut yhteistoiminta. Yhteisöllisyys on jokapäiväistä ja näkyy niin vilkkaana pop-up-kulttuurina kuin pitkäjänteisissä kehittämistoimissa.

Uudenmaan liiton kunniamaininta ja 2 000 euron avustus toiminnan kehittämiseen myönnetään kaupunginosan kolmelle aktiiviselle yhteisölle: Kallion kulttuuriverkostolle, Kallio-seuralle ja Kallio-liikkeelle. Palkinto luovutetaan kalliolaisten valitsemassa kaupunginosan tapahtumassa alkuvuodesta.

Yhdessä tekemisen ansiosta asukkaat kokevat Kallion hyvänä paikkana asua ja elää. Monenkirjava asukkaiden yhteisö on oppinut myös pitämään erilaisuutta arvona ja ottamaan kaikki mukaan toimintaan.

– Kallio on ollut ehdolla jo useana vuonna ja oli jo korkea aika palkita kalliolaisten hieno työ yhteishengen eteen. Esimerkiksi vuosittainen kadut ja puistot valtaava festivaali Kallio Block Party järjestetään täysin ilman julkista tukea. Seurakunnan syksyinen haaste kirkonkellojen soitosta Syyrian Aleppon pommitusten uhreille nosti Kallion kansainväliseenkin tietoisuuteen. Alueen yritykset ovat myös vahvasti mukana verkostoissa, kertoo erityisasiantuntija Tarja Haili Uudenmaan liitosta.

Tapahtumien lista on pitkä ja mukana on satoja paikallisia kulttuuritoimijoita. Yksi Suomen vanhimmista ja suurimmista kaupunginosafestivaaleista on keväinen Kallio kukkii, joka houkuttelee osallistujia ympäri Helsinkiä.

Vuoden valinnalla pitkät perinteet

Uudenmaan liiton tunnustus asuinalueiden vaalijoille on myönnetty vuodesta 1988 lähtien. Vuorovuosin nimetään vuoden kaupunginosa ja vuoden kylä. Nimeäminen perustuu uusmaalaisten järjestöjen ja asukkaiden ehdotuksiin, joita voi syksyisin jättää Uudenmaan liiton verkkosivuilla.

Eri alojen asiantuntijoista koostuva raati seuloo ehdotuksista kolmen kärjen, joista maakuntahallitus valitsee voittajan. Tänä vuonna ehdolla oli 11 kaupunginosaa.

Lisätietoja:

Erityisasiantuntija Tarja Haili, puh. 040 7741 718