Artikkeli

Hyvinvointi tuottaa säästöjä ja tuottoja – Hyvinvointitalous oli aiheena Tulevaisuustutkassa

Oranssi tausta, jonka keskellä ympyrä. Ympyrän päällä valkoinen vino palkki, jossa lukee Tulevaisuustutka.

Tulevaisuustutka-webinaarissa torstaina 7. syyskuuta keskityttiin hyvinvointitalouteen ja sen rooliin Uudenmaan kunnissa. Hyvinvointitalous on päätöksenteon lähestymistapa, joka yhdistää sosiaalisen, taloudellisen ja ekologisen kestävyyden tavoitteet edistäen samalla ihmisten hyvinvointia ja kestävää taloutta.

Kuntaliitosta erityisasiantuntija Ville Nieminen toi esiin, että hyvinvointitaloudessa ajatellaan hyvinvointi edellä ja pohditaan, miten saadaan tuotettua mahdollisimman paljon hyvinvointia. Hyvinvointi tuottaa positiivista talouden suuntaa: säästöjä ja tuottoja. Suomessa mukaan on kytketty myös kestävä kehitys.

– Hyvinvointitaloudessa on hyvä ymmärtää, että hyvinvointi ei ole jonkun tietyn sektorin, kuten sivistyspuolen, liikunnan tai kulttuurin työtä, vaan se on jokaisella sektorilla tehtävää näkökulman muutosta, Nieminen totesi puheenvuorossaan.

Sosiaali- ja terveysministeriössä työskentelevän kehittämisneuvos Heli Hätösen mukaan talouden ja ihmisten hyvinvoinnin tasapaino löytyy vain ja ainoastaan niin, että kaikilla päätöksenteon tasoilla sitä viedään eteenpäin.

– Lähtökohtana on hyvinvointitalouden rakentaminen osaksi nykyisiä rakenteita ja prosesseja, Hätönen sanoi.

Päivi Rouvinen-Wilenius on pohtinut hyvinvointitalouden johtamista ja esitteli strategisen työkalun sen tueksi. Työkalun tarkoituksena on luoda strategisia askelia sille, että miten hyvinvointitalous voidaan ottaa käyttöön ja mitä sillä halutaan saavuttaa.

– Näin voidaan konkretisoida hyvinvointi-investointeja ja löytää uudenlaista ajattelutapaa taloudellisen ja yhteiskunnallisen arvon tuottamiseen. Hyvinvointi-investointi voi olla myös toimintatavan muutos tai muu, joka ei vaadi taloudellisia investointeja, Rouvinen-Wilenius kertoi.

Tulevaisuustutka-webinaarisarjassa ennakoidaan globaaleja muutosvoimia ja niiden vaikutuksia Uudellemaalle. Uudenmaan liiton järjestämät Tulevaisuustutka-webinaarit ovat avoimia kaikille maakunnan tulevaisuudesta kiinnostuneille.

Katso tilaisuuden tallenne:

EnnakointiTapahtumat