Uudenmaan liitto Ajankohtaista Yhteystiedot
12 henkilöä lavalla soittamassa erilaisia soittimia.

Edistämme kulttuurialan yhteistyötä

Uudenmaan liitto kokoaa maakunnallista kulttuuriyhteistyötä. Valvomme alueen monipuolisen kulttuurityön etuja sekä verkotamme alueen toimijoita yhteistyöhön.

Kannustamme toimijoita toteuttamaan Uudenmaan yhteistä kulttuuristrategiaa sekä kehitämme toimenpiteitä, joilla kulttuurin asemaa maakuntahallinnossa vahvistetaan. Lisäksi kokoamme, tuotamme ja jalostamme alueellista kulttuuritietoa.

Uudenmaan liitolla on lakisääteinen rooli edistää kulttuuria osana maakunnallista strategiatyötä, vahvistaa maakunnallista identiteettiä ja asukkaiden osallistumista maakunnan kehittämiseen. Luoville aloille rakennetaan myös ohjelmaa, joka tähtää alan toiminnan ilmastopäästöjen vähentämiseen.

Kulttuurialaa kehitetään verkostoissa

Johdollamme kokoontuva Uudenmaan kulttuurin asiantuntijaryhmä edustaa kulttuurin osaamista maakunnan suunnittelussa. Ryhmä seuraa kulttuuritoimialojen kehitystä sekä linjaa ja tekee aloitteita kannanotoiksi, toimenpiteiksi ja rahoittajayhteistyössä käsiteltäviksi asioiksi. Se myös levittää hyviä käytäntöjä kuntien ja muiden edustettuina olevien yhteisöjen välillä.

Uudenmaan liitto on aktiivinen myös Taikusydän-nimisessä Uudenmaan alueverkostossa. Valtakunnallinen verkosto on taiteen ja hyvinvoinnin yhteyksien monialaisen koordinaation, kehittämisen ja viestinnän valtakunnallinen yhteistyöverkosto.

Kulttuuriala Uudellamaalla

henkilötyövuotta työllistävä vaikutus

Uudenmaan osuus kaikista kulttuurialan työntekijöistä

9,7