Ympäristökasvatuksen merkitys korostuu tässä ajassa

Ihmisiä polulla luonnon keskellä.

Ilmastonmuutoksen vaikutukset ovat kuluvan vuoden aikana tulleet yhä näkyvämmiksi tulvien, kuivuuden, maastopalojen ja kuumuusaaltojen vuoksi. Ympäristökasvatus on tärkeässä roolissa, jotta löydämme keinot ilmastonmuutoksen hidastamiseksi. Uudellamaalla tavoitellaan hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä. Kaikilla ikäryhmillä on paljon opiskeltavaa niin ympäristön tilasta kuin kestävästä elämäntavasta, kirjoittaa erityisasiantuntija Henna Hyytiä.

Uudenmaan ympäristökasvatuksen ja -tietoisuuden edistämisryhmä Välke-ryhmä piti seminaarin Helsingin edustalla sijaitsevalla Harakan saarella elokuun lopulla. Siellä puhutti yksilön valintojen merkitys hiilineutraaliustavoitteen saavuttamisessa.

Seminaarissa Sitran Jussi Nevanlinna totesi, että 70 prosenttia hiilijalanjäljestä koostuu kuluttajien valinnoista. Sitra on juuri uudistanut Elämäntapatestin, jolla jokainen voi laskea oman hiilijalanjälkensä. Sitran testin uudistetussa versiossa on hienona lisänä se, että se tuottaa anonyymia dataa tutkimustarpeisiin ja päätöksenteon pohjaksi. Tämä tieto auttaa esimerkiksi valtiota tai kuntia tuottamaan kannustimia ilmastoystävällisten valintojen tekemiseksi.

Elämäntapatestin aiempi versio on kuulemma ollut kovassa käytössä oppilaitoksissa. Mikä parasta, seminaariyleisön mukaan nuoret ovat kovin motivoituneita tekemään testin. Helsingin kaupungilta pedagoginen asiantuntija Anssi Almgren kertoi toisesta hyvästä työkalusta eli eurooppalaisen kestävyyden osaamiskehyksestä Green Compista ja sen jalkauttamisesta.

Ympäristökasvatuksen teemat ja keinot ovat monet

Seminaarin yhteydessä keskusteltiin myös Välke-ryhmän toimintasuunnitelman sekä Rattailla-ohjelman uudistuksesta. Ympäristötietoisuuden ja -vastuun edistämistä linjaavaan Rattailla-ohjelmaan uusiksi teemoiksi ehdotettiin muun muassa vesiteemaa ja luontoyhteyttä. Myös Mappa-verkkosivuston käytön aktivointi koetaan tärkeäksi. Mappa tarjoaa ympäristökasvatusta tukevia työkaluja opetukseen, kasvatukseen ja nuorisotyöhön.

Myös ulkona oppimisen teema koettiin tärkeäksi. Seminaariväki pääsi kokeilemaan sitä myös käytännössä. Ammattilaiseräkokin johdolla osallistuttiin eräruokailuun, jossa oli mahdollista poimia luonnosta lisukkeita ruokaan ja toisaalta valmistaa itse oma jälkiruokansa avotulella. Moni inspiroitui tästä aktiviteetista ja aikoivat hyödyntää ideaa omassa toiminnassaan. Kokeile sinäkin!

Ihmisiä rannassa jonkinlaisella nuotipaikalla.
Välke-verkosto tutustuu eräkeittiöön ulkona oppimisen muotona.

Harakka on lähellä

Uskallan antaa vahvan suosituksen hyvästä lähikohteesta: Harakan saari tarjoaa helposti saavutettavan retkikohteen pääkaupunkiseudulla muutaman minuutin lauttamatkan päässä. Kyytiin pääsee Ullanlinnan laiturilta Kaivopuiston kupeesta. Siellä käy myös paljon koululaisryhmiä ja on lapsillekin hyvä kohde.

Harakka tarjoaa loistavat puitteet ulkona oppimiselle ja ympäristökasvatukselle. Monet tutustuvat lähialueen vedenalaiseen elämään akvaariotalossa tai vierailevat Satutalossa. Tai kuljeksivat kooltaan maltillisen Harakan luonnonsuojelualueilla.

Välken seminaaripäivän päätteeksi oli kuin tilauksesta uuden luontonäyttelyn avajaiset. Näyttely on Luontotalossa, joka on saanut uuden ilmeen luovan ajattelun, vanhaa kierrättävän ja kunnioittavan uudistamisen ja kokonaisvaltaisen suunnittelun myötä. Pian saarella aukeaa myös pieni Merimuseo. Harakan väki voi olla syystä ylpeä.

Välke-ryhmä edistää ympäristökasvatusta ja -tietoisuutta Uudellamaalla

Uudenmaan ELY-keskus on toiminut jo yli kymmenen vuoden ajan ympäristökasvatuksen ja -tietoisuuden edistämisryhmä Välken taustalla. Myös Uudenmaan liitto on mukana Välke-ryhmässä. Yhteistyöverkostossa on mukana laajasti alueen ympäristökasvatustoimijoita, kuten Suomen ympäristöopisto SYKLI, Metsähallitus, oppilaitoksia, päiväkoteja, järjestöjä ja yrityksiä.

Ryhmä lisää ympäristökasvatustoimijoiden verkostoitumista ja tiedonvaihtoa sekä edistää ympäristökasvatustyötä ja ympäristötietoisuutta Uudellamaalla. Ympäristökasvatuksen edistäminen pohjautuu YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelmaan (Agenda 2030).

Uudenmaan liiton kannalta Välke-toiminta on tärkeä osa Uusimaa-ohjelman toteuttamista. Ohjelman Ympäristöviisas Uusimaa -painopisteen yksi tavoitteista koskee resurssiviisautta ja sen alle toimenpiteeksi on merkitty: ”Ympäristökasvatus sekä ympäristövastuulliseen kuluttamiseen kannustaminen ja ohjaaminen”.  Lasten ja nuorten luontosuhteen tukeminen ja ympäristökasvatus ovat tärkeitä, jotta suhde ympäristöön ja kuluttamiseen muodostuu kestäväksi.

Vinkkejä Uudenmaan luonto- ja retkikohteisiin

Kirjoittaja Henna Hyytiä työskentelee ennakoinnin ja koulutuksen erityisasiantuntijana Uudenmaan liitossa.

IlmastoYmpäristö