Vuosittaiset tunnustus­palkinnot Uudenmaan huipuille

Palkitsemme vuosittain uusimaalaisia menestyjiä. Jaossa ovat

Avaamme uusien palkittavien haun aina keväisin. Palkintoraatien valinnat julkistamme syksyllä. Palkinto nimetään seuraavalle kalenterivuodelle. Tule mukaan ehdottamaan palkintojen saajia!

Yrityspalkinnon teemana vastuullisuus

Yrityspalkinnon 2024 saajat
Yrityspalkinnon 2024 saajat: Parklyn muotoilijat ja perustajat Daniel Bumann ja Päivi Raivio, Kirkkonummen Huollon toimitusjohtaja Benjam Kukko ja varatoimitusjohtaja Mika Mynttinen sekä Romu Keinäsen toimitusjohtaja Toni Keinänen.

Yrityspalkinnolla nostetaan esille Uudenmaan huippuosaajat. Valinnoilla pyrimme vahvistamaan yritysten arvostusta, houkuttelemaan yrittäjyyteen sekä kannustamaan yrityksiä kasvuun. Kuka tahansa voi ehdottaa palkittavaa, myös yritys itse.

Katso esittelyvideo yrityspalkinnon saajista.

Nämä yritykset olemme jo palkinneet

Uudenmaan yrityspalkintoa on myönnetty vuodesta 1993 alkaen. Palkinnon nimi on päivitetty vuonna 2022. Aiemmin se oli Vuoden uusmaalainen yritys. Myös palkintosarjat ovat hieman vaihdelleet. Joinakin vuosina on lisäksi annettu kunniamainintoja. Palkitsemiskäytäntöä muutettiin vuonna 2019 siten, että tunnustus nimetään aina seuraavalle kalenterivuodelle. Siksi vuoden 2019 yrityksiä ei nimetty.

• Ehdotukset tehdään verkkolomakkeella ja arvioinnissa painotetaan lähivuosien saavutuksia.
  • Palkintosarjoja on kolme: pk-yritys, startup-yritys ja kiertotalousyritys.
  • Teemana oli tällä kertaa yrityksen vastuullisuus ja vaikuttavuus toimintaympäristöön. Lisäksi kaikissa sarjoissa arvioidaan:
    1. Yrityksen toiminta-ajatuksen ja liikeidean omaperäisyys
    2. Toiminnan, tuotteiden tai palveluiden jatkuva kehittäminen
    3. Yritystoiminnan hallittu ja kannattava kasvu
    4. Yrityksen vaikutus toimialueensa tuotteiden tai palvelujen tarjontaan, työllisyyteen ja kansainvälistymiseen
    5. Yrityksen tulevaisuuden näkymät
    6. Aktiivisuus yrittäjyyden ja yrittäjien yhteistyön tai muun yhteiskunnallisen toiminnan edistämisessä.
  • Startup-sarjassa arvioidaan myös liikeidean innovatiivisuutta, skaalautuvuutta ja yrittäjätiimin uskottavuutta sekä kasvun ja kansainvälistymisen näkymiä.
  • Kiertotalous-sarjassa arvioidaan myös kiertotalouden uusia ratkaisuja ja niiden vaikuttavuutta. Toiminnan tulee perustuu kokonaan tai osittain kiertotalouden liiketoimintamalleihin, joita ovat esimerkiksi jakamisalustat, resurssitehokkuus, kierrätys, uusiutuvuus, tuotteen elinkaaren pidentäminen ja tuote palveluna.
  • Valinnat tekee syksyn aikana asiantuntijaraati, jossa ovat edustettuina Uudenmaan liitto, Uudenmaan ELY-keskus, Espoon Yrittäjät ry, Helsingin Yrittäjät ry, Vantaan Yrittäjät ry, Uudenmaan Yrittäjät ry sekä Helsingin seudun kauppakamari. Kiertävänä puheenjohtajana toimii Tommo Koivusalo Helsingin seudun kauppakamarista.
  • Palkintona on kunniakirja. Palkinto nimetään seuraavalle kalenterivuodelle, jolloin sen saaja voi hyödyntää tunnustusta omassa viestinnässään koko vuoden.

Palkitsemme Uudenmaan huiput vuosittain yhdessä kumppaneidemme kanssa. Valinnat perustuvat kansalaisilta saatuihin ehdotuksiin.

Uusimaa-palkinnon teemana kulttuuriperintö

Uusimaa-palkinnon vastaanottajat Jaana Hopeakoski ja Teemu Siltanen.
Uusimaa-palkinnon 2024 sai Tuusulan ja Nurmijärven kuntien yhteinen Minä elän! -merkkivuosi. Kuvassa Kulttuurituottaja Jaana Hopeakoski Tuusulasta ja viestintäpäällikkö Teemu Siltanen Nurmijärveltä.

Uusimaa-palkinto jaetaan tunnustuksena työstä, jossa kulttuuriperinnön keinoin tai kautta edistetään kestävämpiin elämäntapoihin siirtymistä. Uusimaa on kohtaamisten ja vuorovaikutuksen maakunta, ja valinnassa arvostetaan ennakkoluulottomia toimintamalleja kulttuuri-, yritys- tai järjestötoiminnassa. Kekseliäisyys, rohkeus ja yhteistyö ovat valtteja.

Katso esittelyvideo Uusimaa-palkinnon saajista.

Keitä on palkittu aiemmin?

Uusimaa-palkinto on myönnetty jo vuodesta 1982 alkaen. Aluksi palkinnon nimi oli Vuoden uusmaalainen ja palkinto myönnettiin henkilölle. Sittemmin palkitseminen laajennettiin koskemaan myös yhteisöä tai tahoa ja sen nimi muutettiin Uusimaa-palkinnoksi. Palkinto oli tauolla vuodet 2007−2011. Vuonna 2021 Uusimaa-palkintoa ei jaettu koronatilanteen vuoksi.

• Palkittava voi olla henkilö, yhteisö, järjestö, yritys tai kunta.
  • Teemana oli tällä kertaa kulttuuriperintö ja kestävä kehitys. Palkinnon edellytyksenä on, että sen saaja on omalla toiminnalla tai innovaatiolla edesauttanut Uudenmaan kehittymistä, parantanut uusimaalaisten elämänlaatua tai rikastuttanut paikallista identiteettiä.
  • Valinnassa arvostetaan uusia käytäntöjä arjessa, työssä, harrastuksissa tai järjestötoiminnassa. Kekseliäisyys ja rohkeus ovat valtteja. Puoluepoliittinen toiminta ei voi olla palkinnon peruste.
  • Valinnan tekee syksyn aikana asiantuntijaraati, jossa ovat edustettuina Uudenmaan liitto, Helsingin yliopisto, Ylen Uudenmaan aluetoimitus, kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö KULTA ry, sosiaali- ja terveysalan kattojärjestö SOSTE ry, Museovirasto, Helsingin seudun kauppakamari sekä Taiteen edistämiskeskus.
  • Palkintona on kunniakirja sekä 5 000 euroa toiminnan tueksi. Palkinto nimetään seuraavalle kalenterivuodelle, jolloin sen saaja voi hyödyntää tunnustusta omassa viestinnässään koko vuoden.

Sivu päivitetty viimeksi: 25.1.2024