NOSTRA – työtä merten salmien monimuotoisuuden hyväksi

Meri. Kuva Tuula PalasteNOSTRA-hanke (Network of Straits) hyödynsi eurooppalaisten salmialueiden hyviä käytäntöjä säilyttää luonnon monimuotoisuutta ja luonnonperintöä meri- ja rannikkoalueilla.

Hankkeella haluttiin myös vaikuttaa EU-päätöksentekoon salmien hyvinvoinnin edistämiseksi. Hanke toteutettiin vuosina 2012–2014.

Suomenlahti mukana hankkeessa

Suomenlahti oli yksi hankkeen salmialueista. Sitä edustivat Uudenmaan liitto ja Harjun lääninhallitus Virosta. Kaikkiaan hankkeessa oli mukana kahdeksan salmialuetta ja 15 viranomaistahoa.

Kumppaneita oli Suomen ja Viron lisäksi Ruotsista, Tanskasta, Saksasta, Ranskasta, Britanniasta, Italiasta, Romaniasta ja Albaniasta. Hankkeen pääpartneri oli ranskalainen Pas-de-Calais County Council.

Päätösseminaarissa solmittiin uusi yhteistyösopimus

NOSTRA-hankkeen loppuseminaari järjestettiin Brysselissä 22.10.2014.Tilaisuudessa esiteltiin hankkeen tulokset sekä solmittiin uusi yhteistyösopimus salmialueiden välille.

Sopimuksella halutaan nostaa salmien erityispiirteet esiin EU:n poliittisessa keskustelussa ja mahdollistaa uusia yhteisiä hankkeita.

Tutustu hankkeen tuloksiin

Hankkeen aikana koottiin yhteen salmialueiden hyviä käytäntöjä toimivista liikenneyhteyksistä, alueiden välisestä yhteishallinnosta ja sujuvasta liikenteestä. Käytännöissä huomioitiin myös salmialueiden arvokkaan luonnonperinnön ja luonnon monimuotoisuuden säilyminen. Parhaita käytäntöjä otetaan käyttöön ja sovelletaan kullekin salmialueelle sopiviksi.

> Opas salmialueiden hyviin käytäntöihin (pdf)

NOSTRA sai rahoitusta Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) Interreg IVC -ohjelmasta.