Uudenmaan liitto Ajankohtaista Yhteystiedot
Haku
Jalankulkijoita ja pyöräilijöitä ylittämässä suojatietä. Risteyksessä pysähtyneenä bussi ja henkilöautoja.

Suunnittelemme entistä kestävämpää liikennejärjestelmää

Uudenmaan liikennejärjestelmän toimivuus on koko maan elinkeinoelämän kannalta ratkaisevan tärkeää. Uudellamaalla sijaitsee merkittäviä satamia, Helsinki–Vantaan kansainvälinen lentoasema ja kolmannes koko maan työpaikoista. Työssäkäyntialue ulottuu yli sadan kilometrin säteelle Helsingistä.

Uudenmaan liikennejärjestelmän kehittämistarpeet liittyvät toisaalta riittävän väyläkapasiteetin ja joukkoliikennepalveluiden järjestämiseen, mutta toisaalta tarpeeseen vähentää merkittävästi liikenteen ympäristöhaittoja. Henkilöliikenteessä etusijalla ovat joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn edistäminen.

Liikennejärjestelmää kehitetään yhteistyössä ja maankäytön tarpeet huomioiden

Uudenmaan liitto määrittelee maakunnan liikennejärjestelmän kehittämistarpeet yhteistyössä kuntien, liikenneviranomaisten sekä muiden liikenteeseen keskeisesti vaikuttavien yhteistyötahojen kanssa.

Tavoitteena on varmistaa liikenteen toimivuus myös tulevaisuudessa. Suunnittelukokonaisuuteen kuuluvat liikkumisympäristö ja eri liikennemuodot:

Yksittäisten hankkeiden sijaan tarkastellaan kokonaisuutta sekä erilaisten toimenpideyhdistelmien vaikutuksia liikkumiseen ja liikenteen kehitykseen. Maakuntakaavat ohjaavat liikenteen ja muun maankäytön ratkaisujen yhteensovittamista.

Tarkoituksena on vähentää liikenteen haittoja ja ylläpitää alueen kilpailukykyä. Henkilöliikenteessä pyritään vähentämään liikkumista ja vaikuttamaan kulkumuodon valintaan niin että kävellen, pyöräillen ja joukkoliikenteellä tehtäviä matkoja suositaan.

Alueellisesta valtakunnalliseen

Vastaamme Länsi- ja Itä-Uudenmaan liikennejärjestelmäsuunnitelmien laadinnasta. Länsi- ja Itä-Uusimaa saivat uudet liikennejärjestelmäsuunnitelmat keväällä 2021.

Helsingin seudulle liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelee Helsingin seudun liikenne (HSL) osana seudun kuntien yhteistä maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) suunnittelua.

Vuonna 2020 julkaistiin Etelä-Suomen liikennestrategia, johon on koottu Uudenmaan, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson ja Varsinais-Suomen maakuntien tavoitteet valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan.

Ensimmäinen valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma valmistui vuonna 2021.

Hankkeilla ja yhteistyöllä tavoitteet myös toteutuvat

Osallistumme useisiin kansainvälisiin liikenteen suunnittelu- ja kehittämishankkeisiin. Rahoitamme ja käynnistämme myös itse maakunnan ja sen kuntien kannalta tarpeellisia kehittämishankkeita.

Liiton tärkeä tehtävä on edustaa Uudenmaan kuntia valtion vetovastuulla olevissa hankkeissa ja osallistua Uuttamaata koskevaan liikennepoliittiseen keskusteluun.

Uudenmaan liiton liikenneryhmässä kunnat ja liikennealan viranomaiset vaihtavat tietoa liikenteen ajankohtaisista asioista. Kunnilla on paljon paikallista tietoa ja ympäristöviranomaisen asema monissa ympäristöasioissa.

Kuntien ohella tärkeitä yhteistyökumppaneitamme ovat Uudenmaan ELY-keskus(Siirryt toiseen palveluun), Väylävirasto(Siirryt toiseen palveluun), HSL(Siirryt toiseen palveluun) ja ministeriöt.

Sivu päivitetty viimeksi: 3.8.2023