Oasen för hälsa och samhörighet Lappvikens källa fick Nylandspriset

Lapinlahden Lähde sai Uusimaa-palkinnonPå bilden mottagarna och överlåtarna av Nylandspriset. På bilden från vänster Tuula Sundman, Kristian Wahlbeck, Katja Liuksiala, Sari Aalto-Matturi, Sinikka Kaakkuriniemi, Markku Markkula, Tarja Haili och Ossi Savolainen.

Nylands landskapsstyrelse valde Lappvikens källa till årets mottagare av Nylandspriset. Den havsnära sjukhusmiljön alldeles invid Helsingfors centrum är ett vardagsrum för välmående, psykisk hälsa och samhörighet, dit såväl besökare, konstnärer som företagare och frivilliga är välkomna.

Pro Lappviken förening för mental hälsa rf firar 30-årsjubileum i år. Föreningens ordförande Katja Liuksiala tog emot priset och gladde sig över att den aktiva verksamheten i Lappviken har noterats. I fjol besökte 60 000 personer sjukhusområdet.

– Den här utmärkelsen gläder alla oss som har arbetat för att Lappvikens sjukhusområde ska blomstra upp. Jag tror att Lappviken förknippas med värden som gemensamt ansvar och värnande om vår gemensamma kulturhistoria. Vår verksamhet är ett motmedel mot ensamhet och ett hektiskt liv, konstaterar Liuksiala.

I de renoverade lokalerna arbetar proffs inom social- och hälsovårdsbranschen, frivilliga, konstnärer och företagare. Styrkan i Lappvikens källa är samhörigheten. Olika verksamhetsområden lär sig av varandra och tillsammans lär man sig mer.

På området ordnas också många avgiftsfria evenemang, allt från föreläsningar till fågelutflykter. Pop up-verksamhet och olika projekt är också en viktig del av livskraften hos Lappvikens källa.

Lapinlahden Lähde ryhmäkuvaPå bilden Lappvikens källas aktörer och Nylandsprisets överlåtare.

Ett pris med långa anor

Nylandspriset har delats ut sedan 1982. Pristagaren väljs utifrån förslag från medborgare och organisationer. Alltid om våren ber man om förslag enligt Nylandsveckans tema som byts årligen.

Nylandspriset kan ges till en privatperson eller till en grupp eller organisation bakom en verksamhetsform. En jury bestående av sakkunniga gallrar fram de främsta förslagen och Nylands landskapsstyrelse utser sedan pristagaren. Förutom ett hedersomnämnande får vinnaren även en penningbelöning på 2 000 euro som stöd för sin verksamhet.

I fjol gick priset till Finlandia-sångarna som är ett körprojekt bestående av fyra nyländska manskörer.