Föreslå kandidater till Nylandspriset – Årets tema kultur & förändring

Kuvituskuva_Pixabay_More than one way
Vi efterlyser kandidater till Nylandspriset i år igen. Valet av årets pristagare 2018 görs utifrån temat för vårens Nylandsvecka kultur och förändring. Låt oss få veta vem som är din favoritkandidat senast 22.3.2018.

Nylands landskapsstyrelse belönar varje år en person, grupp eller organisation som med sin verksamhet har förbättrat nylänningarnas livskvalitet och utvecklat människornas vardag i en positiv riktning.

– I årets val fäster vi uppmärksamhet vid nya former av gemenskap och nya sätt att aktivera olika målgrupper som berör temat kultur och förändring. Det kan vara frågan om något exemplariskt förfaringssätt eller en innovation i vardagen, på arbetet, inom hobbyer eller organisationsfältet. I bedömningen av förslagen beaktar vi i synnerhet uppfinningsrikedom och mod, berättar förbundets sakkunniga Tarja Haili.

> Föreslå en kandidat (Webropolenkät)

> Bekanta dig närmare med bedömningskriterierna (pdf)

Pristagaren firas under Nylandsveckan 7–12.5

Vinnaren av Nylandspriset offentliggörs under Nylandsveckan som firas med många olika evenemang den 7–12 maj. Förutom ett hedersomnämnande får vinnaren även en penningbelöning på 2 000 euro som stöd för sin verksamhet.

Uusimaa-palkinto 2017_Finlandia-laulajat ja Brother Christmas_kuva Tuula Palaste

Utmärkelsen har delats ut sedan 1982. I fjol gick priset till Finlandia-sångarna som är ett körprojekt bestående av fyra nyländska manskörer. Landskapsstyrelsen beslutade också dela ut ett hedersomnämnande till välgörenhetsföreningen Brother Christmas från Tusby och dess grundare Ari Koponen.

Ytterligare upplysningar:

Sakkunnig Tarja Haili, tfn 040 774 1718