Alla tiders jubileumsår tillsammans!

Suomi 100

År 2017 firade vi den största födelsedagsfesten för vår generation runtom i Finland och Nyland. Tack för att du deltog i firandet av Finland 100-jubileumsåret!

Finland firade hundra år av självständighet 2017. Temat Tillsammans bevingade jubileumsåret. Under årets lopp blickade vi på Finlands förgångna tid, nutid och framtid.

Jubileumsåret i Nyland bjöd på hundratals fenomenala projekt och tusentals oförglömliga evenemang! Jubileumsåret nådde sin kulmen under självständighetsdagen.

Jubileumsårets höjdpunkter på webbplatsen för Finland 100 Nyland!

Du kan ännu bekanta dig med jubileumsårets höjdpunkter på webbplatsen för Finland 100 Nyland. Webbplatsen gav information om hur året förlöpte, om aktuella evenemang, om projekt som ingick i programmet och om de nyländska kommunernas egna Finland 100-kanaler.

> Besök webbplatsen

Hur firade Finland sin hundraåriga självständighet?

På videon tänker Pekka Timonen, generalsekreterare för det nationella 100-årsjubileet av Finlands självständighet tillbaka på århundradets uppdrag; jubileumsåret för Finland 100 år.

Nylands förbund samordnade planeringen av Finland 100 på landskapsnivå samt stödde projekt som medverkade i programmet. Förutom landskapsförbunden utförde de största städerna i Finland också regionalt arbete, i Nyland gällde det Helsingfors, Esbo och Vanda. Dessutom fanns det en Finland 100-kontaktperson i alla nyländska kommuner.

> Nätverket för Finland 100 Nyland
> Registerbeskrivning, Finland 100 i Nyland (pdf, på finska)