Följande Landskapsparlament  22–23.11.2018

Parlamentti-2018-ennakko-sv

Planerna inför höstens Landskapsparlament är redan i full gång. Boka datumet i din kalender redan nu. Parlamentet ordnas 22–23 december, första dagen i Helsingfors och andra på Tallinnfärjan. Följ vår information!

Landskapsparlamentet 2017 samlade rekordpublik för att diskutera vård- och landskapsreformen

Maakuntaparlamentti 2017 Kuvaaja Anni Levonen
Landskapsparlamentet 2017 slog publikrekord igen då fler än 400 deltagare samlades i Finlandiahuset och ungefär lika många följde parlamentet via nätet. Vård- och landskapsreformen diskuterades ivrigr såväl på plats i Finlandiahuset som på sociala medier. På Twitter blev parlamentet dagens hetaste diskussionsämne.

Finlands Kommunförbund medverkade för första gången i arrangemangen.

Programmet höll publiken i sitt grepp

Parlamentet inleddes med en utfrågning av partledarna under Yles redaktör Kirsi Heikels ledning. I diskussionen deltog Antti Rinne, Jussi Halla-aho, Anna-Maija Henriksson, Sari Essayah, Li Andersson, Antti Kaikkonen, Sari Raassina och Johanna Karimäki. Parlamentets konferencier var Inka Kanerva.

Nylands förändringsledare Markus Sovala och Timo Aronkytö  och strategidirektör Markus Pauni diskuterade det nya landskapets vision och strategi. Publiken fick också bekanta sig med projektledarna som sedan hösten har jobbat med projektet Nyland 2019.

Under den första dagen fick deltagarna också höra om kommunernas synpunkter på reformen, både ur ett nära och mera avlägset perspektiv. Reformen diskuterades också ur personalens synvinkel.

Precis som under tidigare år belönades också Årets nyländska företag. De premierade är råchokladvarumärket Goodio, plasttillverkande Plastex och Coptersafety som utbildar helikopterpiloter med simulatorer.

Under den andra dagen gick man närmare in på detaljerna i Kommunförbundets stödklinik för reformarbetet. Teman som avhandlades var ekonomi, personal, ICT-tjänster, vårdfastigheter, kommunernas och landskapets samarbete och invånarnas delaktighet.

> Bekanta dig med Landskapsparlamentets program

> Kolla på streamingen från Finlandiahuset