Välkommen till Landskapsparlamentet 2018 – Anmälningar tas emot!

SV-parlamentti-logolla

I november kallar vårt toppenevenemang Landskapsparlamentet igen till sig nyländska påverkare den 22 och 23 november. Anmälningar tas emot fram till den 23 oktober.

Parlamentet inleds i Paasitorni i Hagnäs, Helsingfors och fortsätter på Silja Europa som åker till Tallinn.

Vi väntar oss drygt 350 deltagare. Under de senaste åren har parlamentet fyllts till sista plats, så det lönar sig att vara snabb.

Programmet tar en titt på den nya regeringsperioden

Hurdana önskemål och mål har Nyland inför följande regeringsperiod? Den första dagen inleds med en partiordförandetent som med största sannolikhet innehåller sprakande debatt inför valen. Dessutom utlovas ett och annat om samarbetet inom social- och hälsovården, om spetsprojekten inom trafiken och om nya färdsätt.

Paneldiskussioner under kryssningen engagerar för begrundan om organisationers och samhälleliga företags roll i framtiden och om invånarnas möjligheter att påverka den framtida servicen.

Vi delar också ut de traditionsenliga priserna för Årets nyländska företag.

Nylands förbund och Finlands Kommunförbund önskar dig varmt välkommen till årets Landskapsparlament. Du kan välja att enbart delta i programmet i Paasitorni eller i hela landskapsparlamentet inklusive kryssningen. På kryssningen finns också gott om tid för att diskutera och byta åsikter.

> Program

> Anmälan

Våra förmånliga deltagaravgifter, pris / person + moms:

• Programdelen på land 95 €
  • A-hytt för 1 person  316 €
  • B-hytt för 1 person  290 €
  • A-hytt för 2 personer  274 €
  • B-hytt för 2 personer  263 €

Ytterligare upplysningar:

Inka Kanerva, programmet, tfn 040 541 8308
Tiina Öhman, praktiska arrangemang, tfn 040 5344 519

Landskapsparlamentet 2017 samlade rekordpublik för att diskutera vård- och landskapsreformen

Maakuntaparlamentti 2017 Kuvaaja Anni Levonen

Landskapsparlamentet 2017 slog publikrekord igen då fler än 400 deltagare samlades i Finlandiahuset och ungefär lika många följde parlamentet via nätet. Vård- och landskapsreformen diskuterades ivrigr såväl på plats i Finlandiahuset som på sociala medier. På Twitter blev parlamentet dagens hetaste diskussionsämne.

Finlands Kommunförbund medverkade för första gången i arrangemangen.

Programmet höll publiken i sitt grepp

Parlamentet inleddes med en utfrågning av partledarna under Yles redaktör Kirsi Heikels ledning. I diskussionen deltog Antti Rinne, Jussi Halla-aho, Anna-Maija Henriksson, Sari Essayah, Li Andersson, Antti Kaikkonen, Sari Raassina och Johanna Karimäki. Parlamentets konferencier var Inka Kanerva.

Nylands förändringsledare Markus Sovala och Timo Aronkytö  och strategidirektör Markus Pauni diskuterade det nya landskapets vision och strategi. Publiken fick också bekanta sig med projektledarna som sedan hösten har jobbat med projektet Nyland 2019.

Under den första dagen fick deltagarna också höra om kommunernas synpunkter på reformen, både ur ett nära och mera avlägset perspektiv. Reformen diskuterades också ur personalens synvinkel.

Precis som under tidigare år belönades också Årets nyländska företag. De premierade är råchokladvarumärket Goodio, plasttillverkande Plastex och Coptersafety som utbildar helikopterpiloter med simulatorer.

Under den andra dagen gick man närmare in på detaljerna i Kommunförbundets stödklinik för reformarbetet. Teman som avhandlades var ekonomi, personal, ICT-tjänster, vårdfastigheter, kommunernas och landskapets samarbete och invånarnas delaktighet.

> Bekanta dig med Landskapsparlamentets program 2017

> Kolla på streamingen från Finlandiahuset