rss Aktuella artiklar

15.01.2018Nyland växer, men hur? – Strukturmodeller ger en uppfattning om framtiden

Asemanseutu. Kuvitus Linda Saukko-RautaI Nylandsplanen granskas Nylands utveckling långt in i framtiden, ända till 2050-talet. Att prognostisera hur landskapet ser ut om flera årtionden är en svår men nödvändig uppgift. Därför har vi tagit hjälp av strukturmodeller.

Läs mera | 0 Kommentarer | Lämna en kommentar

04.12.2017Vi gratulerar: Ossi Savolainen blev landskapsråd!

Ossi Savolainen. Kuvaaja Seija Elo

Republiken Finlands president har beviljat landskapsdirektör Ossi Savolainen hederstiteln landskapsråd för sitt arbete till fördel för det finländska samhället. Nylands förbunds personal gratulerar Ossi för detta värdefulla erkännande.

01.11.2017Nylandsplanen börjar ta form – Regionerna får egna planer

Nylandsplanen2050Beredningen av Nylandsplanen innebär en arbetsfylld höst. Den översiktliga strukturplanen som omfattar hela landskapet och regionernas mer detaljerade etapplaner börjar ta form och planen får en ram. Under arbetets gång har man också fått en ny landskapsstyrelse. Det är landskapsstyrelsen som styr planarbetet.

Läs mera | 0 Kommentarer | Lämna en kommentar

31.10.2017Varifrån kommer de nyländska centralorternas livskraft?

Porvoossa,-kuvaaja-Tuula-PalasteHur väl svarar Nylands olika centrumområden på de allt mångsidigare behoven som berör boende och arbete? Hur utvecklas olika färdsätt och därtill hörande teknologi? Vad är det som gör ett centrum trivsamt? Inför beredningen av Nylandsplanen tog Nylands förbund reda på hur det står till i de nyländska centrumområdena i dag och vilka framtidsutsikter de har.

30.10.2017Helsingfors-Vanda flygplats gagnar hela Nyland

Helsinki-Vantaan lentoasema, kuvaaja Tuula PalasteInför arbetet med Nylandsplanen utredde Nylands förbund vilken inverkan Helsingfors-Vanda flygplats har på närområdets kommuner och hela Nyland.

Läs mera | 0 Kommentarer | Lämna en kommentar

20.10.2017Blir Nyland Finlands första kolneutrala landskap?

Uusimaa_maakunta_jpg_pieniNylandsprogrammet avser att påskynda ett klimatsmart, mångsidigt och hållbart landskap. Det nuvarande målet är att vara ett kolneutralt landskap år 2050, men Nylandsprogrammet frågar sig, ifall det är på sin plats med en ny värdering och ett mera ambitiöst mål?

20.10.2017Nyland behöver internationella talanger och investeringar

Uusimaa_bisnes_png_kuva_pieni

Nylandsprogrammets tema framgångsrik och ansvarsfull företagsverksamhet ska bidra till att bygga upp en ekonomiskt trygg och hållbar framtid för nylänningarna. Hörnstenarna är ny teknologi och tillhörande tillväxt och export, ny företagsverksamhet som grundar sig på cirkulär ekonomi samt tillväxtföretagens stöd.

Äldre