rss Aktuella artiklar

12.05.2017

Mästare 2017 samlar yrkesproffs i Helsingfors

Taitaja2017, kuva: Skills Finland ry
I maj fylls Helsingfors av dagens och framtidens proffs då yrkesutbildningens huvudevenemang under Finlands jubileumsår, Mästare 2017, ordnas i Helsingfors Mässcentrum den 15–18 maj.

Evenemanget, som pågår under fyra dagar, är avgiftsfritt och öppet för alla.  Arrangemangen omfattar FM-tävlingar i yrkesskicklighet, hantverkstävlingar för högstadieelever och tävlingar i yrkesskicklighet för studerande som behöver särskilt stöd.

Temat för evenemanget Mästare 2017 är Kaupunki kaupungissa (En stad i staden).  Mässavdelningarna har fått namn efter stadsdelarna i Helsingfors och det är möjligt att besöka till exempel Kampens och Malms avdelningar, där områdenas företag presenterar sin verksamhet.

– Syftet med temat är också att visa hur många proffs och experter inom olika branscher det krävs för att producera alla de tjänster som behövs för vardagen i staden, berättar tävlingsledare Sari Karjalainen.

I år medverkar fler än 50 yrkesområden, av vilka de nyaste är säkerhetsbranschen och spelproduktionsbranschen.  I finalen deltar nästan 600 tävlande, och utöver dem medverkar närapå hundra internationella tävlande.

Vid sidan av tävlingarna ordnas det också en hel del annat program. Till exempel på tisdagen den 16 maj ordnas Finlands största vårfest på Senatstorget i Helsingfors, där också minister Kimmo Tiilikainen belönar vinnaren av Skogsnöten.

Arbetslivets förändringar kräver beredskap och samarbete

Arbetet kommer att splittras och ändras till sin karaktär som en följd av digitaliseringen. I evenemanget Mästare medverkar varje år olika demonstrationsgrenar, inom vilka man lyfter fram kompetensområden som är i behov av att utvecklas. Exempelvis inom näringslivet samarbetar man intensivt för att de olika kompetensområdena ska motsvara arbetslivets behov.

– Individen får ett allt större ansvar i framtiden och vi vuxna har därför i uppgift att lära de unga rätt inställning och helt enkelt ge dem en orsak att studera och arbeta, säger Sari Karjalainen.

Enligt Nylands förbund är det av största betydelse för landskapets framgång att det finns ett mångsidigt utbildningsutbud och sakkunniga inom olika områden. I enlighet med Tillsammans-temat som utmärker Finlands jubileumsår är det viktigt att värna om samarbete och nätverk.

– I Nyland finns det plats för kunskap av olika slag. Vi är väldigt glada över att det här evenemanget på ett åskådligt sätt lyfter fram finsk yrkesskicklighet, konstaterar landskapsdirektör Ossi Savolainen nöjt.

Mästare 2017 Helsingfors ordnas i samarbete med läroanstalterna i huvudstadsregionen. Därtill samarbetar man med flera hundra företag som representerar olika branscher. Organisationen bakom evenemanget är Skills Finland ry.

Ytterligare upplysningar:

Tävlingsledare Sari Karjalainen, tfn. 050 363 8977