rss Meddelanden

23.10.2017Landskapsstyrelsens beslut 23.10.2017 – Planen för Östersundom läggs fram

Outi Mäkelä, kuva Milla Aalto

Landskapsstyrelsen godkände att förslaget till landskapsplan för Östersundom läggs fram till påseende samt godkände Nylandsplanens planeringsprinciper. Styrelsen utsåg också landskapets samarbetsgrupp. Efter mötet samlades landskapsstyrelsen för morgonskola där man behandlade beredningen av det nya landskapets strategi.

Läs mera | 0 Kommentarer | Lämna en kommentar

25.09.2017Outi Mäkelä: Landskapet i centrum för stadspolitiken – Nylandsprogrammet 2.0 framlagt för kommentarer

Outi Mäkelä. Kuvaaja Anni Levonen

– Nylandsprogrammet 2.0 ger en bra grund för att utveckla olika delar av landskapet och även stadspolitiken, vars betydelse bland andra Helsingfors borgmästare Jan Vapaavuori kraftigt har framhävt, konstaterar Nylands landskapsstyrelses ordförande, riksdagsledamot Outi Mäkelä.

20.09.2017Anmälningar tas nu emot till Landskapsparlamentet

Parlamenttikuva-logolla-SVNyländska opinionsbildare kan åter i november ta del av vårt stora evenemang. Delta i Nylands Landskapsparlament den 23–24 november och du får den senaste informationen om vad som är på gång inom förberedelserna inför vård- och landskapsreformen.
Anmälningar tas emot fram till den 23 oktober.

12.09.2017Nylands projektledare valda – Ger reformförberedelserna mer styrka

kompassi kädessä
Projektet Nyland 2019 som genomför vård- och landskapsreformen i Nyland anställer 16 projektledare som ska bereda det nya landskapets verksamhet. Landskapsdirektör Ossi Savolainen fattade beslut om valet av projektledare på måndagen.

11.09.2017Landskapsstyrelsens beslut 11.9.2017

Hallitus-11.9.2017-2Nylands landskapsstyrelse höll sitt första möte den 11 september. Vid mötet behandlades främst ärenden som berör styrelsens konstituerande. Som ordförande fortsätter Outi Mäkelä (Saml, Nurmijärvi).

Läs mera | 0 Kommentarer | Lämna en kommentar

07.09.2017Landskapsstyrelsen beslutade att etapplan 4 träder i kraft, beslutet kungörs för närvarande

4-vaihekaava-teemat

Landskapsstyrelsen beslutade vid sitt möte i augusti att etapplandskapsplan 4 ska träda i kraft. Styrelsen kan besluta att en landskapsplan som har godkänts av landskapsfullmäktige träder i kraft innan den har vunnit laga kraft. Nylands förbund och kommunerna i regionen meddelar för närvarande om beslutet.

Läs mera | 0 Kommentarer | Lämna en kommentar

29.08.2017Mari Holopainen ordförande för landskapsfullmäktige, Outi Mäkelä fortsätter leda styrelsen

Leena Luhtanen, Mari Holopainen ja Seija Muurinen

Nylands landskapsfullmäktige höll sitt konstituerande möte tisdagen den 29 augusti och utsåg landskapsstyrelsen. Till ordförande för landskapsfullmäktige valdes Helsingforsbon Mari Holopainen som representerar De gröna. Som ordförande för landskapsstyrelsen fortsätter Samlingspartiets riksdagsledamot Outi Mäkelä från Nurmijärvi. Det är Mäkeläs tredje period i följd som styrelsens ordförande.

24.08.2017Föreslå årets nyländska by 2018

TalojaLåt oss veta vilken nyländsk by du tycker förtjänar att premieras. Den främsta kandidaten belönas med utmärkelsen Årets nyländska by 2018.

21.08.2017Landskapsstyrelsens beslut 21.8.2017

Outi Mäkelä

Landskapsstyrelsen höll verksamhetsperiodens sista möte måndagen den 21 augusti. Styrelsen beslutade bland annat att etapplandskapsplan 4 träder i kraft. Ordförande Outi Mäkelä avslutade nöjd mandatperioden och tackade den flitiga styrelsen.

Läs mera | 0 Kommentarer | Lämna en kommentar

11.08.2017Över hundra sökte direktörsjobb som bereder vård- och landskapsreformen

yhteistyöSammanlagt 186 ansökningar lämnades in då projektledare efterlystes för att bereda vård- och landskapsreformen i Nyland efterlystes. Uppgifterna lockade totalt 116 sökande, då en del var intresserade av flera uppgifter. Det fanns 14 olika direktörsposter att söka.

Äldre