rss Meddelanden

22.11.2018

Årets nyländska företag premierades i tre kategorier

Vuoden uusmaalaiset yritykset 2018.Årets nyländska företag 2018 har offentliggjorts. Segrare i produktionsföretagens kategori är hälsoteknologins tillväxtföretag Planmeca Oy. Årets företag inom handels- och servicebranschen är IHA-Lines Oy Helsinki Cruises som kör med lunch- och middagskryssningar. Den bästa i Startup-kategorin är Sulapac Oy som svarar på avfallsproblematiken med sina mikroplastfria produkter.

Alla premierade företag kommer den här gången från Helsingfors.

Årets nyländska företag kungjordes på torsdagen den 22 november i samband med Nylands förbunds årliga evenemang för kommunala beslutsfattare, Landskapsparlamentet. Landskapsstyrelsens ordförande Markku Markkula och prisjuryns ordförande Juhani Hyry från Huvudstadsregionens Företagare överräckte priserna.

– Nyland är Finlands starkaste företagarområde och här har vi tre exempel som ligger bakom vår framgång. Årets företag är en fin bricka av såväl internationellt som innovativt, men visar även på ett långsiktigt utvecklingsarbete, prisade Hyry.

Produktionsföretagens kategori: Planmeca litar på finsk produktutveckling

Planmeca är en av de globalt ledande tillverkarna av tandvårdsutrustning. Tillväxtföretaget inom hälsoteknologin utvecklar och producerar internationellt högklassiga produkter och är en viktig sysselsättare.

Alla produkter tillverkas i hemlandet och företaget är en av de största sysselsättarna i östra Helsingfors. Nyckeln till internationell framgång är en stark tilltro till finländsk kompetens och produktutveckling.

Handels- och servicebranschens kategori: IHA-Lines satsar på kvalitet, hållbarhet och trygghet

Årets serviceföretag IHA-Lines gör det möjligt för var och en att mitt i huvudstaden, under lunch- och middagskryssningar uppleva den unika finska skärgården. Utöver kvalitativa tjänster satsar familjeföretaget stort på trygghet och miljöfrågor.

Med sitt enastående servicekoncept har IHA-Lines en lång historia när det gäller huvudstadsregionens internationalisering.

Startup-kategorin: Sulpacs plastersättande material en lösning på avfallsproblematiken

Årets startup-företag Sulapac ger med sina mikroplastfria produkter ett svar på det globala plastavfallsproblemet. Företaget som siktar in på den internationella marknaden har ett innovativt grepp, en stark kompetens och finansiering.

Minskandet av plastskräp är den bärande tanken för företaget som grundats 2016. Två starka innovationer kan visas upp av företaget: totalt biologiskt nedbrytbart material som helt kan ersätta plast, och en metod som kan massproducera material utan ny teknologi och i nuvarande plastfabriker.

Företagarvalet har redan 25-åriga anor

Genom att årligen belöna framgångsrika företag uppmuntrar Nylands förbund tillsammans med sin samarbetspartner till företagande. Utmärkelserna har tilldelats sedan 1993.

Varje höst kan nylänningarna komma med förslag på framgångsrika företag via Nylands förbunds webbplats. Följande ansökningsomgång inleds sommaren 2019. En jury bestående av sakkunniga fattar beslut om vem som ska få utmärkelsen. I juryn finns förutom representanter för Nylands förbund även representanter för Nylands NTM-central, regionala företagarorganisationer och handelskammaren.

I sitt val betonar juryn affärsidéns särart, innovativitet, en behärskad och lönsam tillväxt samt företagets inverkan på sysselsättningen och utbudet av produkter och tjänster. Som meriter räknas även en aktiv verksamhet för att främja företagande och samarbete företagarna emellan.

Ytterligare upplysningar:

Näringschef Lauri Kuukasjärvi, tfn 044 090 9272