rss Meddelanden

13.05.2017

Berghäll firade utmärkelsen årets stadsdel – biblioteket fick Berghäll-plakett

Kallio 2017I februari utsåg Nylands landskapsstyrelse Berghäll i Helsingfors till Årets nyländska stadsdel 2017.  Berghällborna firade utmärkelsen lördagen den 13 maj vid invigningen av festivalen Berghäll blommar. Utmärkelsen till ära offentliggjordes en Berghäll-plakett som sattes upp på väggen i Berghälls bibliotek, som är byggt 1912. Plaketten är designad av Niko Riepponen.

Stadsdelens tre aktiva samfund fick ta emot diplom av landskapsfullmäktiges ordförande Eero Heinäluoma, samt en penningbelöning på 1 000 euro var. De tre samfunden är kulturnätverket Kallion kulttuuriverkosto, föreningen Kallio-seura och Berghällrörelsen Kallio-liike.

Samhörigheten Berghällbornas styrka

Berghällbornas öppna och nätverksartade samarbete, som har långa traditioner, avgjorde valet av årets stadsdel. Samhörigheten är en del av vardagen i stadsdelen och den syns i form av såväl livlig pop up-kultur som långsiktigt utvecklingsarbete.

Invånarna upplever att Berghäll är en bra plats att bo och leva på då det finns så mycket att göra tillsammans. Invånarnas mångskiftande gemenskap har lärt sig att värdesätta olikheter och inkludera alla i verksamheten.

Listan över jippon och evenemang som ordnas i Berghäll är lång och hundratals lokala kulturaktörer medverkar i dem. Berghäll blommar är en av Finlands äldsta och största stadsdelsfestivaler och den lockar besökare från olika områden.

– Berghäll har föreslagits redan i flera års tid och nu var det hög tid att Berghällbornas fina arbete för gemenskapskänslan belönas, sade Heinäluoma.

Lång tradition bakom utmärkelsen

Nylands förbund har från och med 1988 delat ut hedersomnämnandet till aktörer som värnar om sina bostadsområden. Årets stadsdel och årets by utnämns turvis varje år.  Utmärkelsen görs på förslag av nyländska organisationer och invånare, som varje höst kan föreslå sina kandidater via en elektronisk blankett som skickas till Nylands förbund.

En jury som består av sakkunniga från olika branscher sållar fram de tre främsta bland alla förslag och landskapsstyrelsen väljer sedan vinnaren. I år tävlade elva stadsdelar om utmärkelsen.

Ytterligare upplysningar:

Tarja Haili, sakkunnig, Nylands förbund, tfn 040 7741 718