rss Meddelanden

10.05.2017

Kom med idéer på hur Nyland kan bli Europas ledande uppstartskluster

Musiikkitalo, Kuva: Helsingin MusiikkitaloFöretagare och beslutsfattare välkomnas att delta i idéverkstaden ”Pöhinästä kasvuun” (ung. från livliga diskussioner till tillväxt) för att planera hur vi kan göra Nyland till Europas ledande kluster för uppstartsföretag. Anmälningar tas nu emot till tillställningen som ordnas tisdagen den 23 maj klockan 9.00–12.30 på Musikhuset i Helsingfors.

Under förmiddagen får vi ta del av inspirerande anföranden av bland annat mannen bakom idén till Teslas Gigafactory som planeras i Vasa. Vi arbetar också tillsammans i olika workshoppar.

Målet är att hitta konkreta metoder för att skapa Europas bästa uppstartskluster. Samtidigt reflekterar vi över hurdana former av stöd och nätverk unga, växande företag behöver.

> Läs mer om programmet (på finska) och anmäl dig senast 16.5.2017

Workshoppen ”Pöhinästa kasvuun” ordnas inom ramen för Nylands förbunds projekt iEER (Boosting innovative Entrepreneurial Ecosystem in Regions for Young Entrepreneurs). Projektet genomförs i tio länder och strävar efter att främja samarbetet mellan aktörer i de europeiska regionerna för att stöda ungt entreprenörskap samt göra regionernas innovationsförmåga och konkurrenskraft effektivare genom att förbättra tjänsterna som erbjuds uppstartsföretag. Projektet leds av Nylands förbund och från Finland medverkar även yrkeshögskolan Laurea.

> Bekanta dig med iEER-projektet

Ytterligare upplysningar: