rss Meddelanden

08.05.2017

Nylandsveckan har kört i gång – Alla är välkomna med!

Hyvinkään seurakunta satavuottaNylandsveckans evenemang är öppna för alla och bjuder på en skön stämning i samhörighetens tecken. Aktiviteter, information och idéer utlovas fram till fredagen den 12 maj. Välkommen med – programmet finns på finska på adressen www.uusimaaviikko.fi.

Nylands förbund ordnar varje vår en evenemangsvecka tillsammans med kommuner, läroanstalter och många andra nyländska aktörer. Veckans tema är i år Starka tillsammans, Finlands hundraårsjubileum till ära. Programmet körde i gång redan på söndagen i Hyvinge då den lokala församlingen ordnade ett avslappnat familjeevenemang.

I början av veckan ligger fokus på naturen och välbefinnandet. Det utlovas naturupplevelser för hela familjen och workshoppar i Helsingfors. I flera kommuner ordnas också bobollsträningar där vem som helst kan delta. I Esbo får man följa med en gymnastikuppvisning som uppförs till musik och diktuppläsning. Uppvisningen har fått namnet Runovoltti (ung. diktvolten på svenska).

På tisdagen överräcks det traditionella Nylandspriset. Utmärkelsen går i år till Finlandia-sångarna, som är ett gemensamt projekt mellan fyra körer. Välgörenhetsföreningen Brother Christmas från Tusby får ett hedersomnämnande.

Onsdagens teman är kultur och samhörighet. Global Orchestra vid Sibelius-Akademins utbildningsprogram för världsmusik ordnar en gratiskonsert som tar publiken med på en fartfylld resa in i musikens värld. Konserten hålls i Musikhuset i Helsingfors. På järnvägsstationen stämmer i sin tur sju körer in i sång vid ett gemensamt uppförande av Nylänningarnas sång i modern tappning. Barnmusik från förr spelas vid två konserter, som båda redan är slutreserverade.

Slutet av veckan vigs åt reflektioner kring kunnande, utbildning och konkurrenskraft. Vid seminariet Työn 100 askelta (Arbetets 100 steg) behandlas på torsdagen teknologins utveckling och andra stora trender. Fredagens seminarium tar fasta vid kommunernas konkurrenskraft.

Det är också möjligt att följa med på en guidad stadstur där man under ledning av vuxenstuderande inom turismbranschen får bekanta sig med hur arbetarnas Helsingfors såg ut förr. Yrkeshögskolan Metropolia arrangerar ett diskussionsforum i pop up-format i Kvarnbäcken i Helsingfors. Målgruppen är studerande och företagare.

Nylandsveckan ordnas nu för sjätte gång

Temaveckan som organiseras av Nylands förbund firas varje år i början av maj med ett nytt tema. Veckan ordnas nu redan för sjätte gången.

– Idén till Nylandsveckan kom ursprungligen av att det fanns en vilja att lyfta fram det arbete som myndigheterna gör till fördel för nylänningarna. Sedan dess har den positiva energin lockat med nya aktörer och evenemang. Jag hoppas att de som tar del av evenemangen upptäcker att utvecklingsarbetet i Nyland inte är någon avlägsen verksamhet som utövas vid myndigheterna utan att det berör allas vår vardag, konstaterar sakkunnig Tarja Haili vid Nylands förbund.

Huvudarrangörer för årets evenemang är Hyvinge församling, Luonto-liitto, Huvudstadsregionens Återanvändningscentral, Lappvikens källa, Finlands bobollsförbund, Työpaikkojen työhyvinvointiverkosto, Hyvinkään Tahko, Sibelius-Akademin, löntagarnas centralorganisationer FFC, Akava, STTK, Kvinnoorganisationernas Centralförbund och projektet 100-jämställdhetsgärningar samt projektet Arbetsliv 2020.

Veckans program och anmälningsanvisningar finns på nätet. Tips på jippon och evenemang finns också på Facebooksidan www.facebook.com/uusimaaviikko. Publiken får gärna dela med sig av sina upplevelser på sociala medier med nyckelordet #uusimaaviikko.

Ytterligare upplysningar:

Sakkunnig Tarja Haili, tfn 040 7741 718