rss Meddelanden

09.05.2017

Samhörigheten och musikens kraft gav Finlandia-sångarna Nylandspriset

Finlandia-Laulajat. Kuva Pekka Sallinen

Finlandia-sångarna tog den 9 maj hem Nylandspriset 2017. Samprojektet mellan fyra nyländska manskörer bildades ursprungligen för att fira 150-årsjubileet av mästerkompositören Jean Sibelius födelse. Glädjen för musiken förs nu vidare i samband med Finlands 100-årsjubileum. Nylands förbunds pris tilldelades som erkänsla för verksamhet som på ett exemplariskt sätt främjar samhörigheten.

Priserna överräcktes av landskapsstyrelsens ordförande Outi Mäkelä och landskapsdirektör Ossi Savolainen på Medietorget i Sanomahuset.

Körerna, som kommer från olika verksamhetskulturer och har olika bakgrunder, har på ett fördomsfritt sätt och med stor framgång visat sitt musikaliska kunnande och skapat en ny verksamhetsform. I samarbetet överskrider man också smidigt både kommun- och språkgränser.

Finlandia-sångarna har nästan hundra medlemmar och består av Järvenpään Mieslaulajat, Keravan Mieslaulajat, Tuusulan Mieslaulajat och den finlandssvenska Runebergskören BSB från Borgå. I början av året anslöt sig också Lojo stadsorkester till samarbetet. Viktiga personer bakom projektet är de konstnärliga ledarna Teppo Salakka och Filip Häyrynen samt Lojo stadsorkesters intendent Felix von Willebrand.

– Tanken om en storkör kom från att det fanns en vilja att hylla Sibelius produktion. Ingen kör skulle ensam ha klarat av att ta sig an det. I bakgrunden fanns också en iver att pröva på om flera körer kan samarbeta i ett så här stort projekt. Och det kunde vi ju, gläder sig körmästare Salakka.

Samarbetet resulterade i en lysande Sibeliuskonsert i Järvenpäätalo i Träskända år 2015. Därefter har kören uppträtt otaliga gånger. Den stora höjdpunkten var Kullervo, den unge mästerkompositörens stora verk, som kören uppförde i mars 2017. Kullervo framfördes i Järvenpäätalo och Sibbo kyrka tillsammans med Lojo stadsorkester.

– Som bäst är samhörighet smidig samvaro tillsammans som resulterar i något nytt. Vi hoppas att vårt bevis på uppskattning uppmuntrar andra kulturaktörer till att spränga gränser, säger sakkunnig Tarja Haili vid Nylands förbund.

Välgöraren Brother Christmas fick hedersomnämnande

I anslutning till Nylandspriset tilldelades i år också för första gången ett hedersomnämnande. Det gick till välgörenhetsföreningen Brother Christmas och dess grundare Ari Koponen från Tusby.

Verksamheten har en låg tröskel och förtjänar uppskattning som ett exempel på hur en enskild medborgare kan skapa en omfattande och osjälvisk verksamhet som gagnar medmänniskorna. Föreningen har med sitt motto lyckats locka vanliga medborgare och företag till att göra goda gärningar i stället för att bara tala om dem.

Prisceremonin en del av Nylandsveckan

Priserna delades ut som en del av Nylandsveckan, som firas med många olika evenemang den 7–12 maj. Finlandia-sångarna får ett penningpris på 2 000 euro som stöd för sin verksamhet. Hedersomnämnandet omfattar ett bidrag på 1 000 euro.

Nylandspriset överräcks varje år till en person eller en grupp som med sin verksamhet har förbättrat nylänningarnas livskvalitet och gjort något framåtsträvande för människornas vardag. Landskapsstyrelsen utser vinnaren på basis av förslag från medborgare och organisationer. Förslag tas emot på våren. Priset har delats ut allt sedan 1982.

Valet av pristagaren styrs varje år av ett nytt tema. Årets tema har anknyter till Finlands 100-årsjubileum och dess tema ”tillsammans”.

> Finlandia-sångarna

> Brother Christmas