rss Meddelanden

21.11.2018

Välkommen och följ Landskapsparlamentet direkt på nätet 22.11 – eller titta på upptagningen

Parlamentin videointi svenska.

Drygt 300 nyländska aktörer har reserverat sin plats i Nylands landskapsparlament 22–23 november. Ifall du inte rymdes med, kan du följa med den direkta webbsändningen från Paasitorni.

> Följ programmet direkt på nätet torsdagen 22.11. klockan 9.30–16.00

I efterhand är det möjligt att se en upptagning och ett videoklipp av den första dagens höjdpunkter.

> Landskapsparlamentets program

Programmet tar en titt på den nya regeringsperioden – partiordförande tenteras

Hurdana önskemål och mål har Nyland inför följande regeringsperiod? Den första dagen inleds med att tentera alla partiordförande. Vi väntar oss en färggrann debatt inför valen. Redaktör Kirsi Alm-Siira är konferencier.

Juha Tuominen som är ny verkställande direktör vid HNS från början av 2019 berättar om samarbetet kring vårdreformen.

Begrundan om framtidsvisioner för mångsidig trafikpolitik

På eftermiddagen erbjuder europaparlamentariker Merja Kyllönen sina tankar om Nyland som en del av det europeiska TEN-T-trafiknätet. Kommunikationsministeriets kanslichef Harri Pursiainen fortsätter med att behandla framtidsöversiktens trafikpolitiska teman och landskapsdirektör Ossi Savolainen ger sina kommentarer genom att prioritera de för Nyland viktiga trafikprojekten under följande regeringsperiod.

Hurdant är Finlands starka multimodala center Helsingfors-Vanda? Flygplatsdirektör Joni Sundelin berättar om det. Docent Markku Tinnilä presenterar en stor mängd nya tjänster kring olika sätt att färdas. De håller på att bli en del av kollektivtrafiken och ersätta privatbilismen.

Under den första dagen premierar vi traditionellt även Årets nyländska toppföretag i tre kategorier.

Organisationers och invånares roller diskuteras på färjan

Programmet fortsätter på fredagen på Silja Europa där Finlands Kommunförbund deltar i arrangemanget tillsammans med Nylands förbund. Hjärtförbundets generalsekreterare Tuija Brax håller ett inledande anförande om organisationernas och de samhälleliga företagens roll i framtiden och leder en paneldiskussion om ärendet.

Den andra paneldiskussionen förs under ledning av Karina Jutila från e2 Tutkimus och dess tema är kundernas möjligheter att påverka tjänsterna.

Parlamentsdeltagare: ladda ner mobilappen, delta i sociala medier

Du som deltagare drar nytta av att redan före evenemanget ladda ner applikationen Prospectum Eventos Mobile till mobilen. På det här sättet får du enkelt tillgång till dagsprogrammet och all praktisk information.

Applikationen behövs dessutom för publikomröstningarna under evenemanget. Logga in på applikationen med koden 2211.

På sociala medier förs diskussionen med hashtagen #maakuntaparlamentti, deltag du också!

Ytterligare upplysningar:

Inka Kanerva, tfn 040 541 8308