rss Meddelanden

03.08.2018

Vi söker årets nyländska företag igen – Kom med förslag senast 14.9

Kädet, kuva PixabayHar du stött på ett lysande företag i Nyland? Känner du till ett företag eller en företagare med en framgångssaga som imponerar? Nylands förbund tar emot förslag på kandidater till utmärkelsen Årets nyländska företag 2018 fram till 14.9.

Tre kategorier

Genom att belöna olika slags företag vill man lyfta fram den mångfald av företagsverksamhet som finns i Nyland. Därför delas priset ut i tre kategorier: ett produktionsföretag, ett företag inom handels- eller servicebranschen och ett uppstartsföretag.

Förslag kan till exempel framföras av en kund eller samarbetspartner som är nöjd med företagets service eller produkter. Företaget eller företagaren kan också föreslå sig själv.

Originalitet och ett aktivt grepp trumfkort

I valet av pristagarna betonar juryn affärsidéns särart, en behärskad och lönsam tillväxt samt företagets inverkan på sysselsättningen och på utbudet av produkter och tjänster.

Som meriter räknas även en aktiv verksamhet för att främja företagande och samarbete företagarna emellan. Uppstartsföretagen bedöms utifrån en innovativ affärsidé samt företagets trovärdighet och internationaliserings- och tillväxtutsikter.

En jury av sakkunniga fattar beslut om vem som premieras. Juryn består av representanter för Nylands förbund, NTM-centralen i Nyland, regionala företagarorganisationer samt Helsingforsregionens handelskammare. Ordförande för juryn i år är Juhani Hyry från Nylands Företagare.

Pristagarna offentliggörs i november

Nomineringar till Årets nyländska företag kan lämnas in fram till 14.9.2018. Valen offentliggörs och företagen premieras vid Nylands Landskapsparlament i november.

Närmare information och förslagsbanketten finns på Nylands förbunds webbplats på adressen www.uudenmaanliitto.fi/aretsforetag

I Nyland har exemplariska företag premierats redan i mer än 20 års tid. I fjol gick utmärkelserna till Helsingforsföretaget och råchokladbrandet Goodio som satsat på internationell tillväxt, till den för finländarna välkända tillverkaren av plastartiklar Plastex från Lojo, samt till det internationella Vandaföretaget Coptersafety som utbildar helikopterpiloter med flygsimulatorer.

Ytterligare upplysningar:

Näringschef Lauri Kuukasjärvi, tfn 044 090 9272