rss Meddelanden

21.05.2018Landskapsstyrelsens beslut 21.5.2018

Nuija, kuva Kosti KeistinenNylands landskapsstyrelse samlades på måndagen den 21 maj och tog del av responsen på Nylandsplanens beredningsmaterial. Styrelsen bekantade sig också med förberedelserna inför landskapets temporära beredningsorgan och beslutade om att förstärka den politiska styrningen inom landskaps- och vårdreformen genom att tillsätta två kommittéer som lyder under landskapsstyrelsen.

Läs mera | 0 Kommentarer | Lämna en kommentar

12.05.2018Årets nyländska by Strömfors inledde sommarsäsongen – Nylandsveckan som firats med tiotals evenemang avslutas på lördag

Strömforsin ruukki LoviisassaDragspel, körsång och discomusik ljuder i Strömfors bruk i Lovisa då byn firar utmärkelsen Årets nyländska by vid lördagens huvudevenemang under Nylandsveckan. Den mångsidiga evenemangsveckan har firats i soligt väder och lider mot sitt slut. I Strömfors pågår ändå firandet ända in i kvällen med kvällsfest och disco.

09.05.2018Nylandsprogrammet ute på turné i våren

Uusimaa 2.0 Roadshow. Kuvitus Raquel BenmerguiMed vilka ingredienser byggs landskapets framtid upp och varifrån får man pengarna? Vid Nylandsprogrammets roadshow får du ta del av de aktuella utvecklingsbehoven och finansieringsmöjligheterna på ditt eget område, och i synnerhet om vilken riktning regionutvecklingen tar i landskapsreformens virvlar. Evenemangen ordnas 26.4–17.5 i Borgå, Träskända, Hangö och Helsingfors. Anmälan pågår för närvarande – boka din plats!

08.05.2018Sari Sarkomaa ny ordförande för riksdagsledamöternas delegation

Tuula Haatainen ja Sari Sarkomaa, KENK 8.5.2018, kuva Per-Stefan NyholmSom ny ordförande för samarbetsdelegationen för riksdagsledamöterna valdes Samlingspartiets riksdagsledamot Sari Sarkomaa. Delegationen som består av nyländska riksdagsledamöter driver landskapets intressen.

07.05.2018Oasen för hälsa och samhörighet Lappvikens källa fick Nylandspriset

Lapinlahden Lähde sai Uusimaa-palkinnonNylands landskapsstyrelse valde Lappvikens källa till årets mottagare av Nylandspriset. Den havsnära sjukhusmiljön alldeles invid Helsingfors centrum är ett vardagsrum för välmående, psykisk hälsa och samhörighet, dit såväl besökare, konstnärer som företagare och frivilliga är välkomna.

07.05.2018Landskapsstyrelsens beslut 7.5.2018

Maakuntahallitus-7.5.2018Nylands landskapsstyrelse samlades måndagen den 7 maj och bekantade sig bland annat med beredningen av ordnandet av social- och hälsovården i Nyland. Förslaget om att förstärka landskaps- och vårdreformens politiska styrning lämnades tillbaka för ny beredning efter en livlig debatt.

Läs mera | 0 Kommentarer | Lämna en kommentar

07.05.2018Vårliga Nylandsveckan har kört i gång – Välkommen med!

Uusimaa-viikon teemakuva uutiseen svNylandsveckans öppna evenemang bjuder på trivsamt program på olika håll i Nyland. Aktiviteter, fakta och idéer utlovas för alla åldrar fram till lördagen den 12 maj. I år firas veckan med ett rekordantal evenemang – välkommen med!

Läs mera | 0 Kommentarer | Lämna en kommentar

04.05.2018Vart styra kosan under Nylandsveckan? – Kolla in vilka evenemang en redaktör, en skådespelare och landskapets förändringsledare väljer av Nylandsveckans utbud

Hanna Sumari 01

Nylandsveckan kör i gång måndagen den 7 maj. Veckan gör en djupdykning i kulturens och förändringens virvlar med tiotals engagerande evenemang. Under sex dagar bjuds det på program och aktiviteter för alla åldrar runt om i Nyland. Hela veckans program finns på adressen www.uusimaaviikko.fi.

Läs mera | 0 Kommentarer | Lämna en kommentar

25.04.2018Nyland strävar på allvar efter kolneutralitet – Nylands förbund och flera kommuner skrev under ambitiöst energi- och klimatavtal

Kaupunginjohtajien energia- ja ilmastosopimuksne allekirjoitus 24.4.2018Nylands förbund och en skara nyländska kommuner skrev på tisdagen i Esbo under ett anslutningsavtal till städernas energi- och klimatavtal. Målet är att påskynda landskapets och kommunernas konkreta klimatåtgärder. Nylands största städer Helsingfors, Esbo och Vanda har redan tidigare skrivit under avtalet.

Läs mera | 0 Kommentarer | Lämna en kommentar

24.04.2018Nylandspriset till Lappvikens källa - Utmärkelsen delas ut under Nylandsveckan

Lapinlahden Lähde_Kuva_Anna-Maija AaltoLandskapsstyrelsen valde Lappvikens källa till mottagare av Nylandspriset. Dess verksamhet som inletts med frivilliga krafter har speciellt hjälpt unga rehabiliteringsklienter inom mentalvården.

Äldre