rss Meddelanden

05.02.2019Föreslå kandidater till Nylandspriset – Årets tema jämställdhet och likabehandling

tiimi, kuva pixabayVi ber om förslag på kandidater till Nylandspriset 2019. Årets tema är ”jämställdhet och likabehandling”. Förslag tas emot fram till den 25 mars.

Läs mera | 0 Kommentarer | Lämna en kommentar

24.01.2019Ansökningsomgång för ERUF-projekt som förverkligar 6Aika-strategin pågår – Ansökningstiden är lång och omfattar tre omgångar

6Aika
Ansökningsomgången för ERUF-projekt som förverkligar 6Aika-strategin för hållbar stadsutveckling har inletts och pågår ända till den 18 oktober. Det som är nytt är den långa ansökningstiden med tre ansökningsomgångar. De inom den angivna ansökningstiden erhållna ansökningarna utvärderas då ifrågavarande omgång avslutats.

Läs mera | 0 Kommentarer | Lämna en kommentar

22.01.2019Hur kommer våra färdsätt att förändras i framtiden? Anmäl dig till framsynsseminariet

Ennakointiseminaarin kuvitus, jossa tekstinä Tulevaisuus liikuttaa.
Seminariet är på finska. Seminariets program finns endast på finska.

Hur kommer människor och affärslivet att färdas i framtiden och vilka konsekvenser har de för vår miljö? Dessa frågor dryftas på ett riksomfattande framsynsseminarium i Tusby 21–22.3.2019. Anmälan till det populära seminariet pågår för närvarande – boka din plats! Seminariet är på finska.

Läs mera | 0 Kommentarer | Lämna en kommentar

22.01.2019Landskapsstyrelses beslut 21.1: Riktlinjerna för planen kommer att behandlas vid följande möte

Kokouslista-kuvitus.

Nylands landskapsstyrelse sammanträdde måndagen den 21 januari. Styrelsen antecknade responsen om Nylandsplanen för kännedom och beslutade att behandlingen fortsätter vid följande möte. Utlåtandet om utkastet till Helsingforsregionens plan för markanvändning, boende och trafik MBT2019 godkändes med tillägg.

Läs mera | 0 Kommentarer | Lämna en kommentar

21.01.2019Körsbärsträd, kultur och en ful ankunge – Årets nyländska stadsdel Kasberget förtjusar med sin flerdimensionella karaktär

Vuoden 2019 uusmaalainen kaupunginosa Roihuvuori palkittiin 19.1.2019. Kuvaaja Iiro Kaukiainen.Nylands förbund belönade på lördagen Kasberget som ligger i östra Helsingfors med utmärkelsen Årets nyländska stadsdel 2019. Kasberget med ca 7 900 invånare har en stark lokal identitet som grundar sig på aktiva invånare och mångsidig verksamhet.

Läs mera | 0 Kommentarer | Lämna en kommentar

16.01.2019Helsingfors förvaltningsdomstol förkastade besvären över etapplandskapsplan 4

4.kaavaHelsingfors förvaltningsdomstol förkastade alla besvär över etapplandskapsplan 4 för Nyland samt kraven på förbud mot verkställigheten av planen.

Läs mera | 0 Kommentarer | Lämna en kommentar

09.01.2019Landskapen kräver investeringar i stambanan – Flygbanan och Centrumslingan är Nylands spetsprojekt

Juna lumisessa maisemassa.  Kuva mostphotos.com.

Landskapen invid stambanan kräver att kapaciteten och hastigheten på stambanan höjs. Det behövs investeringar som utvidgar sysselsättningsmöjligheter, stöder att människor och varor smidigare kan färdas samt främjar Finlands klimatmål, konstateras i ställningstagandet Suomi raiteille.

Läs mera | 0 Kommentarer | Lämna en kommentar

21.12.2018Nordeuropeiska spetsområden sparrar varandra mot en kolneutral framtid

Big five -työpajapäivän paneelikeskustelu
”All Female Panel” på regionernas gemensamma workshop om kolneutralitet som hölls 28.11.2018. På bilden från vänster: Nina Tellegen, Amsterdam Economic Board, Nete Pilemand, Capital Region of Denmark, Ulrika Palm, City of Hamburg, Mira Jarkko, Helsingfors stad. Fotograf: Ari Lainevuo.

Nylands förbund har inlett ett samarbete med syfte på kolneutralitet tillsammans med andra nordeuropeiska områden. Förbundet jämförde kolneutralitetsstrategier för fem områden och kallade sedan områdena till ett gemensamt bord.

20.12.2018Det enorma klimatprojektet beviljar stöd för klimatarbetet i Nyland

Kasvi lamppu-maljakossa.Europeiska kommissionen har beviljat Finland ett bidrag på 9,1 miljoner euro för att stävja klimatförändringen. Genom projektet ”Kohti hiilineutraaleja kuntia ja maakuntia” (CANEMURE) som har godkänts till Life-programmet främjar man praktiska åtgärder för att stävja klimatförändringen under de sex följande åren. Nylands förbund ansvarar för ett av de över tjugo delprojekten inom projektet, färdplanen för ett kolneutralt Nyland 2035.

Läs mera | 0 Kommentarer | Lämna en kommentar

17.12.2018Nylands mål för regeringsprogrammet betonar innovations-, närings- och stadspolitik, trafik- och klimatfrågor samt unga

Pelinappuloita pöydällä. Kuva pexels.com.

Landskapsstyrelsen godkände den 17 december Nylands förbunds och Nyland2019-projektets mål för regeringsförhandlingar som sker på våren 2019. Genom målen för regeringsprogrammet främjar man innovations-, närings- och stadspolitik, trafik- och klimatfrågor samt ungas välmående.

Äldre