rss Meddelanden

27.04.2017

Nylandsveckan den 7–12 maj bjuder på fint programutbud

Nylandsveckan-teemakuva 2017, Suomi 100Nylandsveckan firas den 7–12 maj och även i år utlovas det en massa intressanta evenemang som är öppna för allmänheten. Veckan bjuder på sex dagar fyllda med aktiviteter och information. Veckans program finns på adressen www.uusimaaviikko.fi (på finska).

Nylands förbunds evenemangsvecka samlar varje vår evenemang och jippon som kommuner, läroanstalter och ett flertal andra aktörer ordnar. I år är temat Starka tillsammans, Finlands hundraårsjubileum till ära.

Evenemanget tjuvstartar redan på söndag i Hyvinge

Nylandsveckan kör i gång redan på söndagen. Den lokala församlingen arrangerar en avslappnad dag för hela familjen på Kirkonmäki i Hyvinge.

– Dagen tar fokus på samhörighet och gemenskap och omfattar ungefär tjugo olika workshoppar med allt från bilbanor till sagotält. Förutom en familjemässa och en kyrkokonsert bjuds det på sopplunch och tårta, berättar Tarja Haili som är koordinator för Nylandsveckan vid Nylands förbund.

Miljö och välbefinnande i centrum under början av veckan

Måndagens och tisdagens program kretsar kring välmående och miljö. Till exempel på Lappvikens område i Helsingfors ordnas workshoppar för unga med temana natur och välbefinnande.

– Där kan man till exempel bekanta sig med terapilamor och pröva på att odla potatis i ämbar, förklarar Haili.

På tisdagen kan vem som helst delta i bobollsträningar mellan klockan 17 och 19. Idén till bobollsträningarna blev till i Nyland men fort hade man tagit fasta på förslaget runtom i Finland och nu deltar fler än 70 bobollsföreningar i jippot. I Nyland spelas det boboll i sex kommuner på tisdagen.

– Det här ett ypperligt tillfälle att pröva på vår nationalsport, uppmuntrar Haili.

På tisdagen överräcks det traditionella Nylandspriset, som i år går till Finlandia-sångarna. I år ges också ett hedersomnämnande till välgörenhetsföreningen Brother Christmas. Priserna överräcks på Medietorget i Sanomahuset klockan 12.

Kultur och samhörighet i fokus på onsdagen

På onsdagen äntras Musikhusets scen av Global Orchestra, som är Sibelius-Akademins orkester inom utbildningsprogrammet världsmusik. Gratiskonserten tar med publiken på en fartfylld resa in i musikens värld och det bjuds på såväl latinamerikanska rytmer som orientaliska kärlekshistorier blandat med nordisk melankoli och passionerad tango.

– Det utlovas en otrolig mångfald av stilar, språk och olika sätt att göra musik på, säger Haili.

Veckan avslutas i kunnandets, utbildningens och konkurrenskraftens tecken

Nylandsveckans sista dagar fokuserar på seminarier som behandlar kunnande, utbildning och konkurrenskraft.

På torsdagen ordnas seminariet Työn 100 askelta (Arbetets 100 steg) i Helsingfors där facklitterära författaren och futuristen Elina Hiltunen tillsammans med sakkunniga från FFC, Akava och STTK diskuterar hur teknologins utveckling och andra stora trender inverkar på vårt arbete i framtiden.

I samband med seminariet kan man delta i guidade stadsturer som ordnas av vuxenstuderande inom turismbranschen. Rundvandringarna ger en inblick i hur arbetarnas Helsingfors såg ut förr.

Veckan avslutas med seminariet Uusia näkökulmia kuntien kilpailukykyyn (Nya perspektiv på kommunernas konkurrenskraft) där man reflekterar över hur de nyländska kommunernas konkurrenskraft kan förbättras med metoder som främjar jämställdheten och välbefinnandet på arbetsplatserna.

Nylandsveckan bjuder också på en massa andra intressanta evenemang. Till en del av dem ska man anmäla om deltagande på förhand.

Nylandsveckan kör i gång redan för sjätte gången

Nylandsveckan har ordnats och samordnats av Nylands förbund sedan 2012. Veckan firas varje år i början av maj med ett nytt tema.

Huvudarrangörer för årets evenemang är Hyvinge församling, Luonto-liitto, Huvudstadsregionens Återanvändningscentral, Lappvikens källa, Finlands bobollsförbund, Työpaikkojen työhyvinvointiverkosto, Hyvinkään Tahko, Sibelius-Akademin, löntagarnas centralorganisationer FFC, Akava, STTK, Kvinnoorganisationernas Centralförbund och projektet 100-jämställdhetsgärningar samt projektet Arbetsliv 2020.

Ytterligare upplysningar:

Tarja Haili, sakkunnig, kultur, tfn 040 774 1718