rss Meddelanden

26.06.2017

Årets nyländska företag efterlyses – ge förslag fram till 15.9

Ajatuskupla Kuva Pixabay
Har du stött på ett lysande företag i Nyland? Fick du exemplarisk service? Vi tar emot förslag på kandidater för utmärkelsen Årets nyländska företag 2017 fram till den 15 september.

Priserna delas ut i tre kategorier: ett produktionsföretag, ett företag inom handels- eller servicebranschen och ett uppstartsföretag. Förslag kan till exempel framföras av en kund eller organisation som är nöjd med företagets service eller produkter. Företagaren kan även kandidera själv.

Målet med utmärkelsen är att ge erkänsla för föredömlig företagsverksamhet, öka uppskattningen för entreprenörskap och uppmuntra till att grunda uppstartsföretag.
I sitt val betonar juryn affärsidéns särart, en behärskad och lönsam tillväxt samt företagets påverkan på sysselsättningen samt på utbudet av produkter och tjänster.

Som meriter räknas även en aktiv verksamhet för att främja företagande och samarbete företagarna emellan. Uppstartsföretagen bedöms utifrån en innovativ affärsidé samt företagets trovärdighet och internationaliserings- och tillväxtutsikter.

– Genom att belöna tre olika slags företag vill vi lyfta fram hur mångsidig företagsverksamhet vi har i Nyland, konstaterar näringschef Lauri Kuukasjärvi från Nylands förbund.

Pristagarna offentliggörs i november

En jury av sakkunniga fattar beslut om vem som premieras. Juryn består av representanter för Nylands förbund, NTM-centralen i Nyland, regionala företagarorganisationer samt Helsingforsregionens handelskammare. Juryns ordförande är Carita Orlando från Huvudstadsregionens Företagare. Utnämningarna offentliggörs vid Nylands Landskapsparlament i november.

Företagarutmärkelserna har delats ut i Nyland redan i över 20 års tid. Vinnare bland uppstartsföretagen blev Helsingforsföretaget Gold & Green Foods som har utvecklat matprodukten Pulled havre. Bland handels- och servicebranschens företag gick priset till transportföretaget Kuljetusliike Markus Hänninen från Lojo, som har klarat sig suveränt i den hårda konkurrensen som råder inom logistikbranschen. Föregångaren för trädgårdsbranschen och urban matförsörjning, Robbes Lilla Trädgård från Lappträsk fick priset bland produktionsföretagen.

Mera information och förslagsblanketten finns på adressen: www.uudenmaanliitto.fi/aretsforetag.

Ytterligare upplysningar:

Näringschef Lauri Kuukasjärvi, Nylands förbund,