rss Meddelanden

23.11.2017

Året nyländska företag 2017 är Goodio, Plastex och Coptersafety

Vuoden yritykset 2017

Årets nyländska företag har premierats i tre olika kategorier. Bland uppstartsföretagen gick priset till internationellt växande råchokladvarumärket Goodio från Helsingfors. I produktionsföretagens kategori belönades Plastex Oy från Lojo, känt för finländarna för sina plastprodukter. Vinnare i handels- och servicekategorin blev Vandaföretaget Coptersafety Oy som erbjuder simulatorträning för helikopterpiloter världen över.

Årets nyländska företag kammade hem sina priser den 23 november vid Nylands förbunds årliga evenemang för beslutsfattare, Landskapsparlamentet. Landskapsstyrelsens ordförande Outi Mäkelä och prisjuryns ordförande Carita Orlando från Huvudstadsregionens Företagare överräckte priserna.

– Nyland är Finlands främsta företagarområde och här har vi tre otroliga framgångssagor som vi ännu kan vänta oss mycket av. Årets premierade företagare är alla synnerligen innovativa, fördomsfria och framåtsträvande, tackade Mäkelä.

Uppstartsföretagens kategori: Transparent livsmedelsproduktion Goodios styrka

Goodio är ett fint exempel på livsmedelsproduktion som i enlighet med sina egna värderingar tillverkar alla produkter själva från början till slut. Företagets grundare Jukka Peltola berättar att Goodios grundläggande princip är rättvis anskaffning och produktion av råvaror.

År 2015 började företaget bedriva professionell verksamhet och i dag har Goodio 28 anställda, av vilka en del är svårsysselsatta. Företaget har försäljning i fler än tio länder, till exempel Japan, England och USA. Produktionen sker i Fiskehamnen i Helsingfors och en ny produktionslokal ska strax öppna i Berghäll. Goodio driver också ett kafé på Skatudden.

Prisjuryn lovordar produktionens transparens och Goodios starka insats för att skapa en bild av Finland 100 ute i världen. Företagets styrkor är också produkternas originalitet, företagets designkunnande och verksamhetens miljövänlighet och pålitlighet.

> Video: Goodio (på finska)

Produktionsföretagens kategori: Plastex investerar i finländskt arbete

Plasttillverkande företaget i fjärde generationen Plastex är ett praktexempel på ett företag med lång bakgrund som under det senaste året framgångsrikt har satsat på att utveckla sin affärsverksamhet.

Enligt verkställande direktör Lauri Ant-Wuorinen är investeringarna i design, finländskt arbete och kunnande en nyckel till internationell framgång. Plastex är känt för många finländska hem för sina olika bruksföremål från slevar till åklappar. Företaget sysselsätter 34 personer i Lojo.

Prisjuryn värdesätter företagets välgjorda generationsväxling och framgångsrika investeringar i ny företagsverksamhet.

> Video: Plastex (på finska)

Handels- och servicebranschens kategori: Coptersafety, på väg att bli världens ledande utbildare av helikopterpiloter

Inte långt från Helsingfors-Vanda flygplats driver Coptersafety sin verksamhet. Företaget utbildar med simulatorer helikopterpiloter från Finland och hela världen. Fördelen med simulatorn är att den är trygg att använda och inte förorenar, berättar verkställande direktör Mikko Dahlman.

Företaget, som grundades 2011, har nu två simulatorer i sin användning. Nästa år ska utbildningscentret redan ha fyra fler simulatorer och är då ett av de största inom sitt område. Företaget sysselsätter 20 personer på heltid i Vanda och tio personer på deltid.

Prisjuryn berömmer företaget för sin innovativa affärsidé och verksamhetens betoning på internationalitet. Företagets utbildningsexport och modiga investeringar får också beröm.

> Video: Coptersafety (på finska)

Företagarvalet har över 20-åriga anor

Nylands förbund lyfter årligen tillsammans med sina samarbetspartner fram regionens främsta företagare och vill på det här sättet uppmuntra till företagande. Utmärkelserna har delats ut sedan 1993, men uppstartsföretagens kategori är ny sedan i fjol.

Varje höst kan nylänningarna ge förslag på framgångsrika företag. En jury bestående av sakkunniga fattar beslut om vem som ska få utmärkelsen. I juryn finns förutom representanter för Nylands förbund även representanter för Nylands NTM-central, regionala företagarorganisationer och handelskammaren.

De premierade företagen:

Goodio (Helsinki Heaven Oy)
>www.goodio.fi

Plastex Oy