rss Meddelanden

09.02.2018

Kandidater sökes till Nylandspriset – Årets tema är ”kultur & förändring”

Kuvituskuva_Pixabay_More than one way

Nylands förbund ber nylänningarna komma med förslag på kandidater till Nylandspriset år 2018. Årets tema är ”kultur & förändring”. Förslag tas emot fram till den 22 mars.

Nylands landskapsstyrelse belönar varje år en person, grupp eller organisation som med sin verksamhet har förbättrat nylänningarnas livskvalitet och utvecklat människornas vardag i en positiv riktning. I årets val fäster vi uppmärksamhet vid nya former av gemenskap och nya sätt att aktivera olika målgrupper som berör temat kultur och förändring.

– Det kan vara frågan om något exemplariskt förfaringssätt eller en innovation i vardagen, på arbetet, inom hobbyer eller organisationsfältet. I bedömningen av förslagen beaktar vi i synnerhet uppfinningsrikedom och mod, berättar förbundets sakkunniga Tarja Haili.

Vem som helst kan föreslå en pristagare. Förslagsblanketten och urvalskriterierna finns på adressen www.uudenmaanliitto.fi/nylandspriset.

Pristagaren firas under Nylandsveckan 7–12.5

Vinnaren av Nylandspriset offentliggörs under Nylandsveckan som firas med många olika evenemang den 7–12 maj. Förutom ett hedersomnämnande får vinnaren även en penningbelöning på 2 000 euro som stöd för sin verksamhet.

Uusimaa-palkinto 2017_Finlandia-laulajat ja Brother Christmas_kuva Tuula Palaste
I fjol gick priset till Finlandia-sångarna som är ett körprojekt bestående av fyra nyländska manskörer. Landskapsstyrelsen beslutade också att dela ut ett hedersomnämnande till välgörenhetsföreningen Brother Christmas och dess grundare Ari Koponen. Utmärkelsen har delats ut sedan 1982.

Ytterligare upplysningar:

Sakkunnig Tarja Haili, 040 774 1718