rss Meddelanden

19.04.2018

Nylandsveckan 7–12 maj bjuder på rekordantal evenemang!

Pixabay_band-691224_1920Nylandsveckan den 7–12 maj gör en djupdykning i kulturens och förändringens virvlar med tiotals engagerande evenemang. Under sex dagar bjuds det på program och aktiviteter för alla åldrar runt om i Nyland. Nylandsveckans program finns på adressen www.uusimaaviikko.fi.

Evenemangsveckans tema för i år är kultur och förändring, som utmanar oss till att tänka på kulturens roll i en värld som förändras i snabb takt.

Start med fokus på utbildning och konkurrenskraft

Nylandsveckan kör i gång på måndagen med utdelningen av Nylandspriset i Helsingfors. Vid dagens huvudevenemang får publiken under ledning av framtidsforskare Ilkka Havala en inblick i framtidens arbetsliv då den konstgjorda intelligensens och robotteknikens allt större roll dryftas.

– Arbetet tar inte slut, men det är intressant hur intjäningslogiken kommer att utvecklas, förklarade Nylandsveckans koordinator Tarja Haili från Nylands förbund.

Under guidade tematurer i Helsingfors och Esbo kan man bland annat bekanta sig med finsk design eller campuset i Otnäs. På Lappvikens område i Helsingfors får man tips på hur man kan utveckla sitt kunnande och äldre personer och invandrare uppmuntras till att använda elektroniska tjänster.

Tisdagens huvudevenemang lockar till Lappträsk. Där ordnas workshoppar med fokus på projekt som kan göra kommunen mer människoorienterad. I en minnesvänlig tätort gör färger, ljus, konst och byggnadernas placering det möjligt för personer med minnesstörningar att kunna röra sig fritt.

Nylands förbunds roadshow Nyland 2.0 besöker Hangö och inspirerar till att fundera över kolneutralitet ur konkurrenskraftens synvinkel.

Kultur och samhörighet i centrum på onsdagen

Liv och rörelse är att vänta på Narinkens torg i Helsingfors på Europadagen. Det utlovas glada aktiviteter för hela familjen: musik, spel, tal och mat samt urban europeisk kultur. Det mångkulturella och internationella vuxenutbildningscentret Amiedu firar också Europa i sina egna lokaler.

Vid yrkeshögskolan Metropolias workshop får man veta mer om och samtidigt pröva på verktyg som har utvecklats för arbete med unga. Kultursugna ska ta sig till Lojo för en konsert med klassisk musik, eller till det stora stadsevenemanget i Hyvinge där det bland annat bjuds på den flera timmar långa Eurovisionskonserten Hyvinkää 12 points.

Slutet av veckan går i välmåendets och miljöns tecken

På Kristi himmelsfärdsdagen den 10 maj kretsar Nylandsveckans program kring slang, friluftsliv och en grön miljö. Dagens huvudevenemang går av stapeln i Villa Annebergs grönskande miljö där man får bekanta sig med bland annat torvens hälsoeffekter och rum för välbefinnande.

På fredagen lockar Nylands scouter alla ivriga till att stifta bekantskap med scoutverksamheten och röra sig ute i naturen i Askola och Nummela. Jippot är en del av scouternas riksomfattande projektet 100 nya sätt som strävar efter att sänka tröskeln för att gå med i scouterna.

Lördagen bjuder på festligheter och djupdykning i finländsk kultur

I idylliska Strömfors bruk i Lovisa öppnas sommarsäsongen under festliga omständigheter då utmärkelsen Årets nyländska by 2018 överlåts. I trakten ordnas också ett stiglöpningsjippo i vacker natur för såväl aktiva löpare som nybörjare.

Program för hela familjen utlovas också under Träskändadagen. De historieintresserade ska styra kosan mot Lojo där det ordnas ett seminarium om inbördeskriget. Anföranden hålls av bland andra president Tarja Halonen och författarna Katja Kettu och Kjell Westö. På kvällen bjuder Lojo upp till lördagsdans.

Nylandsveckan kör i gång redan för sjunde gången

Nylandsveckan har ordnats sedan år 2012. Veckan koordineras av Nylands förbund och ger synlighet åt arbete som görs för att utveckla landskapet och aktörerna bakom. Nylandsveckan firas i maj och har varje år ett nytt tema.

För årets huvudevenemang svarar löntagarnas centralorganisationer i Nyland, Lappträsk kommun, Europa i Finland, Villa Anneberg, Nylands scoutdistrikt och Strömfors bruk.

Ytterligare upplysningar:

Sakkunnig Tarja Haili, tfn 040 7741 718