rss Meddelanden

07.05.2018

Vårliga Nylandsveckan har kört i gång – Välkommen med!

Uusimaa-viikon teemakuva uutiseen svNylandsveckans öppna evenemang bjuder på trivsamt program på olika håll i Nyland. Aktiviteter, fakta och idéer utlovas för alla åldrar fram till lördagen den 12 maj. I år firas veckan med ett rekordantal evenemang – välkommen med!

Nylands förbund har sammanställt Nylandsveckans mångsidiga programutbud tillsammans med kommuner, läroanstalter och ett flertal andra nyländska aktörer. Temat för årets vecka är kultur och förändring, som utmanar oss till att tänka på kulturens roll i en värld som förändras i snabb takt.

Nylandsveckans program finns på adressen www.uusimaaviikko.fi (på finska).

På måndagen lär vi oss nya saker

Måndagens huvudevenemang i Helsingfors gör en djupdykning i framtidens arbetsliv och artificiell intelligens. Under guidade turer i Helsingfors och Esbo kan man bland annat bekanta sig med finsk design och campuset i Otnäs.

I Helsingfors får man bland annat tips om hur man kan utveckla sitt eget kunnande och avlägga öppna yrkesstudier. På måndagen delas också det traditionsenliga Nylandspriset ut. I Vichtis får man bekanta sig med naturturism. De morgonpigga kan börja dagen med en fågelutflykt i Helsingfors.

> Måndagens evenemang

På tisdagen ökar vi konkurrenskraften

Tisdagens huvudevenemang lockar till Lappträsk och tar fokus på projekt som kan göra kommunen mer människoorienterad. Roadshowen Nyland 2.0 besöker Hangö och diskuterar kolneutralitet. I Helsingfors firas den annalkande morsdagen redan på förhand med musik och så kan man bekanta sig med soroptimisternas verksamhet.

> Tisdagens evenemang

Pixabay_band-691224_1920

På onsdagen gör vi saker tillsammans

Liv och rörelse är att vänta på Narinkens torg i Helsingfors under onsdagens huvudevenemang. Europadagen syns också i andra tillställningar samma dag. Läroanstalter i Helsingfors presenterar sin internationella verksamhet och man får sig en inblick i möjligheterna att söka EU-finansiering.

Kultursugna ska styra kosan mot Lojo för en konsert med klassisk musik, eller till det mångsidiga stadsevenemanget i Hyvinge. Vid en workshop i Helsingfors får man veta mer om och samtidigt pröva på verktyg som har utvecklats för arbete med unga.

> Onsdagens evenemang

På torsdagen mår vi bra

Torsdagens huvudevenemang i Villa Annebergs grönskande miljö leder oss på välmåendets väg. I Helsingfors kan man ladda batterierna ute i naturen i den härliga havsnära miljön i Nordsjö.

Kultursugna ska ta sig till Hyvinge där stadsjippot firas i dagarna två. I Vichtis ordnas drömmarnas idrottsdag. Helsingfors domkyrka fylls av musik och slang den förestående morsdagen till ära.

> Torsdagens evenemang

På fredagen njuter vi av naturen

Fredagens huvudevenemang kretsar kring scoutverksamhet och friluftsliv i Askola och Vichtis. På Villa Anneberg kan man bekanta sig med trädgårdsskötsel och nyttoväxter. I Helsingfors lär vildmarksguider ut det viktigaste som man ska veta då man ska på utflykt och ett klimatjippo uppmanar oss till klimatgärningar.

> Fredagens evenemang

Kuvalahde_Unsplash_com

På lördagen är det fest!

Lördagens huvudevenemang lockar till Lovisa och sommarsäsongens öppning i idylliska Strömfors bruk, där också priset Årets nyländska by delas ut. I trakten ordnas också ett stiglöpningsjippo i vacker natur för såväl aktiva löpare som nybörjare.

Program för hela familjen utlovas också under Träskändadagen. De historieintresserade ska ta riktning mot Lojo där det ordnas ett seminarium om inbördeskriget. På kvällen bjuder Lojo upp till lördagsdans.

> Lördagens evenemang

Nylandsveckan ordnas för sjunde gången

Nylandsveckan firas i år för sjunde gången. Veckan koordineras av Nylands förbund och ger synlighet åt arbete som görs för att utveckla landskapet och aktörerna bakom. Nylandsveckan firas i maj och har varje år ett nytt tema.

För årets huvudevenemang svarar löntagarnas centralorganisationer i Nyland, Lappträsk kommun, Europa i Finland, Villa Anneberg, Nylands scoutdistrikt och Strömfors bruk.

Veckans program och anmälningsanvisningar finns på webbplatsen uusimaaviikko.fi. På Facebook finns också tips på evenemang och händelser på adressen www.facebook.com/uusimaaviikko. Dela stämningar och ögonblick i sociala medier med nyckelordet #uusimaaviikko.

Ytterligare upplysningar:

Sakkunnig Tarja Haili, tfn 040 7741 718

> Läs mera: Vart styra kosan under Nylandsveckan? – Kolla in vilka evenemang en redaktör, en skådespelare och landskapets förändringsledare väljer av Nylandsveckans utbud

Bild: Nylands förbund

Tillbaka till rubrikerna | 0 Kommentarer | Lämna en kommentar