rss Meddelanden

07.05.2018

Oasen för hälsa och samhörighet Lappvikens källa fick Nylandspriset

Lapinlahden Lähde sai Uusimaa-palkinnonNylands landskapsstyrelse valde Lappvikens källa till årets mottagare av Nylandspriset. Den havsnära sjukhusmiljön alldeles invid Helsingfors centrum är ett vardagsrum för välmående, psykisk hälsa och samhörighet, dit såväl besökare, konstnärer som företagare och frivilliga är välkomna.

På bilden mottagarna och överlåtarna av Nylandspriset. På bilden från vänster Tuula Sundman, Kristian Wahlbeck, Katja Liuksiala, Sari Aalto-Matturi, Sinikka Kaakkuriniemi, Markku Markkula, Tarja Haili och Ossi Savolainen.

Nylandspriset överräcktes till Katja Liuksiala, ordförande för Pro Lappviken förening för mental hälsa rf som verkar vid Lappvikens källa, och projektchef Tuula Sundman. Prisceremonin ägde rum vid Kahvila Lähde måndagen den 7 maj.

Landskapsstyrelsens ordförande Markku Markkula och landskapsdirektör Ossi Savolainen tackade Lappvikens källa för sitt arbete för att öka välbefinnandet och samhörigheten i landskapet. Nylandspriset delas årligen ut som en erkänsla för arbete som gjorts till fördel för landskapet.

Medicin mot ensamhet

Pro Lappviken förening för mental hälsa rf firar 30-årsjubileum i år. Föreningens ordförande Katja Liuksiala tog emot priset och gladde sig över att den aktiva verksamheten i Lappviken har noterats. I fjol besökte 60 000 personer sjukhusområdet.

– Den här utmärkelsen gläder alla oss som har arbetat för att Lappvikens sjukhusområde ska blomstra upp. Jag tror att Lappviken förknippas med värden som gemensamt ansvar och värnande om vår gemensamma kulturhistoria. Vår verksamhet är ett motmedel mot ensamhet och ett hektiskt liv, konstaterar Liuksiala.

Lapinlahden Lähde ryhmäkuvaPå bilden Lappvikens källas aktörer och Nylandsprisets överlåtare.

Gemenskap stärker

Lappvikens gamla sjukhusmiljö ligger nära Helsingfors centrum, alldeles intill havet. Flera hundra sakkunniga och frivilliga samt tiotusentals besökare har tagit området till sig och modigt utvecklat det.

I de renoverade lokalerna arbetar proffs inom social- och hälsovårdsbranschen, frivilliga, konstnärer och företagare. Styrkan i Lappvikens källa är samhörigheten. Olika verksamhetsområden lär sig av varandra och tillsammans lär man sig mer.

Områdets kafé, konstgalleri, presentartikelbutik och museum Mental Museum, där man kan bekanta sig med hur psykisk hälsa har vårdats genom tiderna, bjuder på upplevelser och ett andrum för besökarna. På området finns också restaurangen Loop som skapar delikatesser av matsvinn. Lappvikens bastu som byggdes på 1880-talet är den äldsta allmänna bastun som fortfarande är i användning i Helsingfors.

– Det bästa är då olika människor tillsammans skapar något nytt, säger Liuksiala. Arrangemangen kring våra gemensamma evenemang har fört samman såväl frivilliga och invånare i närområdet som våra egna aktörer.

På området ordnas också många avgiftsfria evenemang, allt från föreläsningar till fågelutflykter. Pop up-verksamhet och olika projekt är också en viktig del av livskraften hos Lappvikens källa.

Lapinlahden Lähde maisema

Prisutdelningsceremonin inledde mångsidig Nylandsvecka

Nylandspriset delades ut som en del av Nylandsveckan som startade den 7 maj och gör en djupdykning i kulturens och förändringens virvlar.

Evenemangsveckan firas runt om i landskapet: Askola, Esbo, Helsingfors, Hyvinge, Lappträsk, Lojo, Lovisa, Träskända, Vichtis. På programmet finns bland annat vårliga fester, seminarier och workshoppar, friluftsliv, idrott och konserter.

> Nylandsveckans program

Ytterligare upplysningar:

Sakkunnig Tarja Haili, tfn 040 7741 718

Ordförande Katja Liuksiala, Pro Lappviken förening för mental hälsa rf, tfn 040 6683 328

Bild: Tuula Palaste

Tillbaka till rubrikerna | 0 Kommentarer | Lämna en kommentar