rss Meddelanden

12.05.2018

Årets nyländska by Strömfors inledde sommarsäsongen – Nylandsveckan som firats med tiotals evenemang avslutas på lördag

Strömforsin ruukki Loviisassa. kuva tuula palasteDragspel, körsång och discomusik ljuder i Strömfors bruk i Lovisa då byn firar utmärkelsen Årets nyländska by vid lördagens huvudevenemang under Nylandsveckan. Den mångsidiga evenemangsveckan har firats i soligt väder och lider mot sitt slut. I Strömfors pågår ändå firandet ända in i kvällen med kvällsfest och disco.

Strömfors bruk blomstrar upp till sommaren. I bruket utvecklar man ständigt nya idéer för att området ska locka fler besökare året runt.

Även på en högtidsdag som denna har företagarföreningens ordförande Hilkka Liponkoski fullt upp. Hon driver ett hundsportcenter i den gamla fabriksbyggnaden och Strömfors Bed & Bistro i den historiska huvudbyggnaden mitt i byn.

– För mig som flyttat till orten för ett par år sedan har det varit lätt att se områdets styrkor och värde. Samtidigt tar de ursprungliga bruksborna emot nya människor och idéer med öppna armar. Det här är en lyckad kombination. Här finns också en aktiv byförening och företagarföreningen Vireä Strömfors som tillsammans skapar goda förutsättningar för samarbete.

Strömfors, Vuoden uusmaalainen kylä 2018

Byföreningens ordförande Veli-Matti Mettinen och ordföranden för Vireä Strömfors Hilkka Liponkoski tog emot priset Årets nyländska by. Plaketten och penningbelöningen på 2 000 euro för kommande utvecklingsåtgärder överräcktes av landskapsstyrelsens ordförande Markku Markkula och landskapsdirektör Ossi Savolainen.

Det målinriktade utvecklingsarbetet gav Strömfors titeln Årets nyländska by.

– Byborna har själva tagit ett sällsynt stort ansvar för att trygga servicen på området. Man har blåst nytt liv i det unika och charmiga bruksområdet, tackar sakkunnig Tarja Haili vid Nylands förbund.

Ett gemensamt mål för områdets föreningar är att bevara byns autenticitet, värna om dess historia och värde och göra byn till ett levande område året runt.

– På somrarna gästas bruket av två–tre busslaster besökare varje dag. För att byn ska bevara sin livskraft behöver vi turister också under de övriga årstiderna. Vi jobbar för den här saken, säger Liponkoski och Veli-Matti Mettinen från byföreningen Ruotsinpyhtään Kymijokilaakson Kylien Kyläyhdistys.

Stolthet över den egna byn

För tre år sedan var glädjen inte stor på bruksområdet. Man hade precis fått veta att Strömfors Electrics, som gett arbete åt ett par hundra bybor, skulle läggas ner och stämningen var låg.

– I byn hade man under flera århundraden litat på att fabriken sköter allt. Det var svårt att acceptera att fabriksverksamheten skulle upphöra, minns Mettinen.

Då ännu biblioteket och hälsogården försvann och lokalen för ungdomarna konstaterades vara obrukbar fick det vara nog. Också Mettinen kavlade upp ärmarna, skapade nätverk och skötte kontakterna till Lovisa stad. Föreningar och företag har gjort en otroligt värdefull insats.

Stromforsin ruukin kesäjuhlat 12.5.2018

Öppet hus i bodarna, smedjorna och muséerna lockade flera hundra besökare då sommarsäsongen öppnades i Strömfors bruk, årets nyländska by 2018.

– Det uppstod en stark sammanhållning och vision om att något måste göras. Med talkoanda och energiskt samarbete har byn fått basservicen tillbaka. I dag grundas det kontinuerligt nya företag på området och stämningen är på topp, gläder sig Mettinen.

Nylandsveckan bjuder på fräsch nyländsk kultur

Ännu under lördagen hinner man ta del av Nylandsveckans program. För de danslystna bjuds det på såväl kvällsfest och disco i Strömfors som lördagsdans i Lojo.

Nylandsveckan har nu firats för sjunde året i rad och bjöd i år på ett rekordantal evenemang. Kring årets tema kultur & förändring ordnades tiotals tillställningar; allt från diskussionsevenemang, seminarier, naturutflykter och konserter till temadagar, utställningar och workshoppar.

Ytterligare upplysningar:

Tarja Haili, sakkunnig, Nylands förbund, tfn 040 7741 718, tarja.haili@uudenmaanliitto.fi

Hilkka Liponkoski, ordförande, Vireä Strömfors ry, tfn 040 574 4445, hilkka@stromforsdog.fi

Veli-Matti Mettinen, ordförande, Ruotsinpyhtään Kymijokilaakson Kylien Kyläyhdistys ry, tfn 040 131 2173, velsum@gmail.com

Nylands förbund: Årets by

Bilder från Nylandsveckan: