Nylands förbund Aktuellt Kontaktuppgifter

Nylands förbund – framtidsbyggare i landskapet

Bekanta dig med Nylands förbunds mångsidiga publikationer

Visste du att du kan hitta aktuell läsning i våra publikationer om olika teman, såsom klimat, logistik, cirkulär ekonomi och planläggning?

Se våra publikationer
Nyhet 26.3.2024

Ansökan om AKKE-finansiering öppen för småskaliga utredningsprojekt

Ansökan om AKKE-finansiering för hållbar tillväxt och livskraft är öppen för småskaliga nyländska utredningsprojekt. Stödbeloppet är 20 000–50 000 euro per projekt, och projektet får pågå högst fram till slutet av det här året. Ansökningstiden går ut den 29 april.

28.3.2024

Nytt projekt stärker jämlik tillgång till kultur i landskapet

Projektet Uudenmaan Kulttuurimarkkinat – Nylands Kulturmarknad stärker en jämlik tillgång till kultur i regionen och ökar sysselsättningen bland konstnärer och frilansare inom den kreativa branschen. I projektet deltar alla 26 kommuner i Nyland.

Blogg

26.3.2024

Hur resan mot klimatneutralitet går – Dags för mellanbokslut

Nyland har ett ambitiöst mål om att bli ett klimatneutralt landskap senast år 2030. För tillfället utarbetar vi ett så kallat mellanbokslut för klimatarbetet, det vill säga en utredning om vad som redan har gjorts och vad som ännu behöver göras för att uppnå målet. I lägesbilden för klimatarbetet ingår en sammanfattning av de klimatåtgärder som redan används och som planerats, och dessutom identifieras nya utmaningar och tilläggsåtgärder som eventuellt behövs, berättar Pia Tynys, ledande sakkunnig i klimatfrågor.

25.3.2024

Landskapsstyrelsens beslut 25.3

Landskapsstyrelse sammanträdde måndagen den 25 mars. Landskapsstyrelsen godkände Nylands förbunds verksamhetsplan för intressebevakning och fattade beslut om utlysning av ansökan om AKKE-stöd för småskaliga utredningsprojekt. Dessutom godkände styrelsen förbundets verksamhetsberättelse och bokslut för år 2023.

22.3.2024

Nylands förbund deltar i förklaringen för europeisk stadspolitik

Landskapsdirektör Tuija Telén har på Nylands förbunds vägnar undertecknat en förklaring från europeiska städer och regioner för att stärka stadspolitiken. I förklaringen ingår förslag till konkreta rekommendationer till att skapa en imponerande och ambitiös stadspolitik inom EU.

Nyland i siffror

kommuner

1,8

miljoner invånare