Maakuntaparlamentti pui sote- ja maakuntauudistusta – Finlandia-talo ja laiva pullistelivat osallistujista

Maakuntaparlamentti 2017 Kuvaaja Anni LevonenMarraskuinen huipputapahtumamme Maakuntaparlamentti kokosi Uudenmaan vaikuttajat sote- ja maakuntauudistuksen pariin 23.–24. marrakuuta 2017.

Ensimmäisenä päivänä Finlandia-talossa yli 400 osallistujaa oli kuulemassa missä uudistuksen valmistelussa mennään pari vuotta ennen H-hetkeä. Lähes yhtä moni seurasi suoraa verkkolähetystä. Keskustelua käytiin vilkkaasti niin paikan päällä kuin sosiaalisessa mediassakin.

Parlamentti jatkui uudistetulla Silja Europalla Tallinnan suuntaan. Tänä vuonna Suomen Kuntaliitto oli kumppaninamme mukana järjestelyissä.

Ohjelma koukutti

Inka Kanervan juontaman parlamentin avasi puolueiden puolitoistatuntinen tentti, jossa ruodittiin uudistuksen käänteitä ja ennustettiinpa hallituksen kaatumistakin. Keskustelemassa olivat Antti Rinne, Jussi Halla-aho, Anna-Maija Henriksson, Sari Essayah, Li Andersson, Antti Kaikkonen, Sari Raassina ja Johanna Karimäki. Tenttiä veti jämäkällä otteella toimittaja Kirsi Heikel.

Uudenmaan muutosjohtajat Markus Sovala ja Timo Aronkytö sekä strategiajohtaja Markus Pauni toivat keskusteluun uuden maakunnan vision ja strategian. Lisäksi yleisö sai tutustua alkusyksystä aloittaneisiin Uusimaa 2019 -projektin hankejohtajiin.

Ensimmäisen päivän ohjelmassa kuultiin lisäksi esimerkit kuntien näkökulmasta uudistukseen, läheltä ja vähän kauempaakin katsottuna. Keskustelua käytiin myös uuden maakunnan henkilöstön näkövinkkelistä.

Perinteisesti palkitsimme valovoimaiset Vuoden uusmaalaiset yritykset. Palkitut ovat raakasuklaabrändi Goodio, muovituotteiden valmistaja Plastex ja simulaattoreilla helikopterilentäjiä kouluttava Coptersafety.

Toisena päivänä Kuntaliiton Muutostukiklinikka pureutui laivalla uudistuksen yksityiskohtiin tarkemmin, muun muassa ICT-palvelujen, kuntien ja maakunnan yhteistyön sekä asukkaiden osallistumisen näkökulmista.

> Tutustu Maakuntaparlamentin ohjelmaan

Valokuvatunnelmia Maakuntaparlamentista