Seuraava Maakuntaparlamentti pidetään 22.–23.11.2018

Parlamentti-2018-ennakko-fi

Marraskuista maakuntaparlamenttia suunnitellaan jo. Kannattaa merkitä ajankohta kalenteriin. Parlamentti pidetään 22.–23. marraskuuta, ensimmäinen päivä Helsingissä ja toinen Tallinnan laivalla. Seuraa viestintäämme!

Vuoden 2017 parlamentti kokosi ennätysyleisö puimaan sote- ja maakuntauudistusta

Maakuntaparlamentti 2017 Kuvaaja Anni LevonenVuoden 2017 Maakuntaparlamentti rikkoi jälleen ennätyksiä, sillä Finlandia-talossa oli mukana neljäsataa henkeä ja lähes saman verran seurasi suoraa verkkolähetystä. Keskustelua sote- ja maakuntauudistuksesta käytiin vilkkaasti niin paikan päällä kuin sosiaalisessa mediassakin. Twitterissä parlamentti kipusi päivän puhutuimmaksi aiheeksi.

Suomen Kuntaliitto oli ensimmäistä kertaa kumppaninamme järjestelyissä.

Ohjelma koukutti

Inka Kanervan juontaman parlamentin avasi puolueiden puolitoistatuntinen tentti, jossa ruodittiin uudistuksen käänteitä ja ennustettiinpa hallituksen kaatumistakin. Keskustelemassa olivat Antti Rinne, Jussi Halla-aho, Anna-Maija Henriksson, Sari Essayah, Li Andersson, Antti Kaikkonen, Sari Raassina ja Johanna Karimäki. Tenttiä veti jämäkällä otteella toimittaja Kirsi Heikel.

Uudenmaan muutosjohtajat Markus Sovala ja Timo Aronkytö sekä strategiajohtaja Markus Pauni toivat keskusteluun uuden maakunnan vision ja strategian. Lisäksi yleisö sai tutustua alkusyksystä aloittaneisiin Uusimaa 2019 -projektin hankejohtajiin.

Ensimmäisen päivän ohjelmassa kuultiin lisäksi esimerkit kuntien näkökulmasta uudistukseen, läheltä ja vähän kauempaakin katsottuna. Keskustelua käytiin myös uuden maakunnan henkilöstön näkövinkkelistä.

Perinteisesti palkitsimme valovoimaiset Vuoden uusmaalaiset yritykset. Palkitut ovat raakasuklaabrändi Goodio, muovituotteiden valmistaja Plastex ja simulaattoreilla helikopterilentäjiä kouluttava Coptersafety.

Toisena päivänä Kuntaliiton Muutostukiklinikka pureutui Tallinnan laivalla uudistuksen yksityiskohtiin tarkemmin, muun muassa ICT-palvelujen, kuntien ja maakunnan yhteistyön sekä asukkaiden osallistumisen näkökulmista.

> Tutustu vuoden 2017 Maakuntaparlamentin ohjelmaan

> Katso ensimmäisen päivän videotallenne