rss Artikkelit

11.10.2017

Juha Eskelinen: Tallinnan tunnelihanke kiinnostaa aidosti

Juha Eskelinen. Kuvaaja Paula LehtoHelsingin ja Tallinnan välisestä rautatietunnelista ollaan nyt tosissaan kiinnostuneita, vakuuttaa Uudenmaan liiton aluekehittämisen johtaja Juha Eskelinen raideammattilaisten verkkomediassa. Hän pitää yliampuvana Ylen uutista, jonka mukaan tunneli olisi ongelma Venäjälle.

Ylen uutinen perustuu Venäjään perehtyneen amerikkalaistutkija Paul Goblen haastatteluun.

– Itämeren geopoliittinen asema on jo nyt muuttunut, sanoo Eskelinen. Minusta ei voi näin yksipuolisesti sanoa, että tunnelista olisi uhkaa Venäjälle. Pitkässä juoksussa päinvastoin erityisesti Pietarin seudun talous sekä Muurmanskin talous hyötyisivät sekä tunnelista että radasta Jäämerelle.

Eskelinen muistuttaa, että Saksa on Venäjälle Euroopan unionin avainvaltio, jonka kanssa sillä on ollut aina läheiset suhteet. Hän ei usko, että Venäjä pitää kielteisenä liikenneyhteyksien kehittämistä Berliinin ja Suomenlahden pohjukan välillä.

Uudenmaan liiton johtamassa FinEst Link -hankeessa selvitetään parhaillaan merenalaisen rautatietunnelin vaikutuksia, kustannuksia ja teknisestä toteutusta. Selvityshankkeen tulokset esitellään ensi helmikuussa, ja osa tuloksista on käytettävissä jo aiemmin.

Projekti saa rahoitusta EU:n Interreg Central Baltic -ohjelmasta. Suomalaiset ja virolaiset kumppanit osallistuvat selvitystyöhön ja rahoitukseen.

– Muutama vuosi sitten vielä utopiana pidetty tunneli kiinnostaa nyt niin, että espoolaisilla on oma rinnakkainen selvityshankkeensa toteutuksesta, Eskelinen muistuttaa. Hankkeiden välinen näkemysten vaihto on vilkasta.

> Lue Juha Eskelisen haastattelu kokonaisuudessaan

> FinEst Link -hankkeen englanninkieliset verkkosivut