rss Artikkelit

6.6.2018

Luontoilua kaupungin syleilyssä – Urban Outdoors esittelee Helsingin seudun vihreämmän puolen

Tokoinranta, kuva Anni LevonenVehreät puistot, sympaattiset lähimetsät, jylhät kansallispuistot ja kaunis saaristo ovat kaikki osa Helsingin seudun monimuotoista luontoa. Ja juuri näitä luontokohteita Urban Outdoors -hanke tekee paremmin näkyviksi niin asukkaille kuin matkailijoille.

– Tavoitteenamme on, että asukkaat löytäisivät lähiluontokohteet tuomaan omaan arkeensa hyvinvointia, ja toisaalta matkailijat huomaisivat, kuinka luonto voi olla läsnä myös miljoonametropolissa, kertoo hankkeen projektipäällikkö Liisa Neuvonen Metsähallituksesta.

Helsingin seudun upeaa, vaihtelevaa luontoa ei hänen mukaansa olla vielä hyödynnetty tarpeeksi alueen imagon rakentamisessa.

Luonto vahvasti mukana alueen imagotyössä

Maailmalta löytyy jo esimerkkejä, joissa suurkaupunkien vetovoimaa on vahvistettu luonnonläheisyyttä, vehreyttä ja ekologisuutta korostavilla ratkaisuilla – hyvinä esimerkkeinä Kööpenhamina ja Berliini.

Myös Urban Outdoors -hankkeen tähtäimessä on lisätä Helsingin seudun kansainvälistä kilpailukykyä ja vetovoimaa matkailussa. Asukkaiden näkökulmasta tärkeimpiä ovat virkistys-, liikunta- ja hyvinvointimahdollisuuksien kehittäminen sekä luonnon monimuotoisuuden vaaliminen.

heittomerkki
Seuraa somessa: #urbanoutdoors #luontoilu #luontopääkaupunki #naturecapital #thenaturecapitaloftheworld

– Yksivuotisen hankkeen aikana pyrimme luomaan yhteisen tahtotilan ja vision kuntarajat ylittävälle, pysyvälle yhteistyölle. Näin Helsingin seudun luonnolle saadaan riittävä painoarvo ja näkyvyys niin matkailussa kuin muussakin kehittämisessä, tiivistää Tarja Koistinen Uudenmaan liitosta.

Uudenmaan liiton lisäksi hanketta rahoittavat Metsähallituksen Luontopalvelut, Uudenmaan virkistysalueyhdistys sekä mukana olevat kunnat Espoo, Helsinki, Kirkkonummi, Sipoo, Vantaa ja Vihti. Muina yhteistyökumppaneina toimivat Suomen latu ry, Jotuca Oy (retkipaikka.fi) ja luontomatkailuyrittäjiä. Hanketta koordinoi Metsähallituksen Luontopalvelut.

Lisätietoja:

Projektipäällikkö Liisa Neuvonen, Metsähallitus, puh. 040 809 9469, liisa.neuvonen@metsa.fi

Matkailun erityisasiantuntija Tarja Koistinen, puh. 044 352 2070, tarja.koistinen@uudenmaanliitto.fi

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi