rss Artikkelit

3.11.2017

Luottamushenkilöt opissa – evästystä uuden maakunnan valmisteluun, Uusimaa-kaava ja -ohjelma tutuiksi

Luottamushenkilöiden seminaari 2.11.2017, kuvaaja Patricia Karlsson

Noin 80 uuden kauden maakuntavaltuutettua perehtyi 2.–3. marraskuuta Uudenmaan suunnittelukysymyksiin ja antoi evästystä Uudenmaan liiton työhön. Inspiroivat puitteet työskentelylle tarjosi Hyvinkään juuri uudistettu hotelli Sveitsi.

Maakuntavaltuuston puheenjohtaja Mari Holopainen haastoi avauspuheessaan päättäjät mukaan vaikuttamaan Uudenmaan kehittämiseen omissa verkostoissaan.

Tuleva luottamuskausi tulee olemaan työntäyteinen, ja historiallisen merkityksekäs. Valtuutetut luotsaavat aitiopaikalta uuden maakunnan syntyä ja antavat panoksensa sote- ja maakuntauudistuksen linjauksiin. Muutosvaihe tulee näkymään luottamustyössä konkreettisesti, ja uudistus on tavalla tai toisella läsnä kaikessa tekemisessä.

– Odotan teiltä näkemyksellisyyttä ja paneutumista, sillä uudistuksen valmisteluun liittyvät asiat ovat äärimmäisen merkityksellisiä Uudenmaan väkirikkaan alueen tulevaisuuden kannalta, maakuntajohtaja Ossi Savolainen sanoi luottamusväelle.

Nyt aloittaneet luottamushenkilöt jäävät historiaan Uudenmaan liiton viimeisinä päättäjinä, kun uusi maakunta aloittaa toimintansa vuoden 2020 alussa. Työtä tehdään jonkin aikaa myös limittäin.

–  Nykyorganisaation perustyö tärkeine suunnittelutehtävineen tulee hoitaa uudistustyön ohessa huolella, jotta olemme uuden maakunnan aloittaessa vankalla pohjalla, muistutti Savolainen.

Uusimaa-ohjelma loppusuoralla, Uusimaa-kaavan sisältö hahmottumassa

Heti kauden alkajaisiksi luottamuselinten päätettävänä on Uusimaa-ohjelma, strategia, joka hahmottelee maakunnan tulevaisuutta. Ohjelma on vielä kuluvan viikon loppuun asti nähtävillä, minkä jälkeen liiton asiantuntijat viimeistelevät sen. Maakuntavaltuuston hyväksymiskäsittely on joulukuussa.

– Uusimaa-ohjelmassa korostuvat yhteydet Eurooppaan sekä ihmisten ja luonnon hyvinvointi. Ohjelma visioi, että tulevaisuuden Uusimaa on Euroopan virkein ja viilein alue vuonna 2050, kertoi aluekehittämisen johtaja Juha Eskelinen.

Eskelinen avasi vision sanaparia ja kiteytti, että virkeys tarkoittaa tulevaisuuden Uudenmaan aktiivisuutta, teknologisia innovaatioita, yrittäjähenkisyyttä ja edelläkävijyyttä sekä eloisaa kaupunkikulttuuria. Viileys taas näyttäytyy ilmastoviisautena, matkailun kasvuna ja positiivisena ilmapiirinä.

Uudenlainen kokonaismaakuntakaava, Uusimaa-kaava, sinetöidään puolestaan aivan kauden lopulla. Kaavan valmistelu on siinä vaiheessa, että maakuntahallitus linjaa marraskuussa kullekin Uudenmaan kolmelle seudulle niiden erityispiirteistä kumpuavat maakuntatason suunnittelutarpeet. Seutujen kaavat tehdään Helsingin seudulle sekä Itä-Uudellemaalle ja Länsi-Uudellemaalle.

– Kaavakokonaisuuteen kuuluvat strateginen rakennekaava, jossa keskitytään valtakunnallisten intressien ja seudun kehittymisen kannalta välttämättömiin tekijöihin, sekä seutujen vaihekaavat, joissa ratkaistaan seutujen tärkeiksi nostamat aiheet, kertoi aluesuunnittelun johtaja Merja Vikman-Kanerva.

Työpajoista aineksia suunnittelutyöhön

Johdattelun jälkeen maakuntapäättäjät paneutuivat työpajoissa tarkemmin Uusimaa-ohjelman ja Uusimaa-kaavan linjauksiin ja evästivät liiton asiantuntijoiden jatkotyötä.

Aluesuunnittelun ja -politiikan professori Sami Moisio Helsingin yliopistosta saapuui kertomaan tulevaisuuden trendeistä Uudenmaan näkövinkkelistä.

Toisena päivänä Uudenmaan muutosjohtajat Markus Sovala ja Timo Aronkytö sekä strategiajohtaja Markus Pauni esittelivät sote- ja maakuntauudistuksen tilannetta ja innostivat luottamusväkeä pohdintoihin ja evästämään valmistelua.

> Lue lisää maakuntavaltuustosta

> Lue lisää maakuntahallituksesta