rss Artikkelit

1.2.2019

Minne ihminen on matkalla, Arto O. Salonen?

Arto O. Salonen kasvokuvaArto O. Salonen on tutkija, visionääri ja kestävän hyvinvoinnin asiantuntija. Hän tietää, mihin ihmiskunta on matkalla tai ainakin, mihin sen kannattaisi olla.

Kuvassa: Arto O. Salonen työskentelee apulaisprofessorina Itä-Suomen yliopistossa.

Työssään Salonen tutkii etenkin sitä, millaisia hyvän elämän ja ihmisyyden mahdollisuuksia tekoälyistyvä yhteiskunta ja siihen liittyvä kulttuurin murros meille avaavat.

Maaliskuun 21. päivänä Salonen saapuu luotaamaan ihmiskunnan tulevaisuutta Tuusulaan, jossa järjestetään valtakunnallinen ennakointiseminaari Liikkumisen tulevaisuudesta. Hän luennoi tapahtumassa otsikolla: Millä tavalla ja miksi ihmiset liikkuvat tulevaisuudessa.

Kysyimme jo etukäteen Saloselta muutaman kysymyksen liikkumisen tulevaisuudesta. Ensimmäiseen kysymykseen Salonen vastaa kahden minuutin videolla. Haastattelu jatkuu tekstimuotoisena heti videon alapuolella.

Minne ihminen on matkalla ja miksi?

Miten taitamme matkaa tulevaisuudessa?

Tulevaisuudessa liikumme eri kulkumuotoja sujuvasti yhdistellen ja nykyistä vähemmän yksin. Vahva joukkoliikenne ja muiden kulkumuotojen saumaton kytkeytyminen osaksi sitä varmistaa liikkumisen turvallisuuden, vähäpäästöisyyden ja ruuhkattomuuden. Ilmastoystävällisimmät kulkutavat kävely ja pyöräily ovat jo nyt kovassa nosteessa, sillä niiden terveys- ja hyvinvointivaikutuksen ovat kiistattomat. Tulevaisuuden kulkutavoissa oma etu kohtaa yhteisen hyvän.

Mitä hyvää liikkuminen mahdollistaa ihmiskunnalle?

Paikkaa vaihtamalla mieli virittyy ja ajatukset siirtyvät uusille urille. Paikasta toiseen siirryttäessä on mahdollista kohdata itselle vieraita asioita ja ilmiöitä. Siinä maailmankuva muuttuu kun aikaisemmin vieraaksi mielletystä tulee tuttua ja turvallista. Oikeastaan tässä mielen uudistumisessa on jo kyse sivistymisestä.

Mitä uhkia tulevaisuuden liikkumiseen voi liittyä?

Liikkuminen kuluttaa energiaa. Jos kulkemisessa tarvittava energia tuotetaan likaisilla tavoilla, hiipuu tulevaisuuden toivo. Liikettä voidaan onneksi saada aikaiseksi myös puhtailla tavoilla. Hyvä nyrkkisääntö on se, että aina kun on tulta, on myös päästöjä.

Minne koet itse juuri nyt olevasi matkalla?

Matkaan kohti sellaista mielen uudistumista, jossa tunnistan entistä kirkkaammin sen, mitä tarvitsen hyvän elämän elämiseksi enemmän ja mitä vähemmän. Haluan ottaa ratkaisijan roolia sivusta huutelun sijasta. Se onnistuu kun ottaa selvää siitä, millainen on ja pistää sitten omat parhaat puolet palvelemaan yhteistä hyvää. Karsin elämän matkan varrella epäoleellisuuksia ja satsaan asioihin, jotka kannattelevat paremmin elämää. Niitä asioita ei loppujen lopuksi ole kovinkaan montaa. Ja suurin osa niistä on aineettomia. Aineettomuuden vuoksi niiden lisääminen ei ole keneltäkään toiselta pois.

--

Ilmoittautuminen Tulevaisuus liikuttaa -ennakointiseminaariin on käynnissä 21.2.2019 saakka. Maksuttoman tapahtuman järjestää Uudenmaan liitto yhdessä työ- ja elinkeinoministeriön sekä Kuntaliiton kanssa.

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi