rss Artikkelit

5.4.2018

Nuorten yrittäjyys kiinnosti Brysselissä

iEER-seminaarin paneeliiEER-projektin puolivälin seminaarissa Brysselissä alueita kannustettiin tukemaan nuorten yrittäjien koulutusta sekä tarjoamaan heille tehokkaampia tukijärjestelmiä. Projektin partnerit allekirjoittivat toimintasuunnitelman nuorten yrittäjyyden tukemiseksi vuosille 2018-2020.

Uudenmaan liiton koordinoima iEER-hanke kokosi ison joukon EU-sidosryhmiä Brysseliin keskustelemaan projektin puolivälin tuloksista. Projektipäällikkö Christine Chang kiitti projektin kumppaneita erinomaisesta työstä, johon on osallistunut yli 700 ihmistä eri puolilta Eurooppaa kahden vuoden aikana.

iEER-projektissa kerätty tieto ja kokemukset on koottu yksiin kansiin: seminaarissa julkaistu sähköinen käsikirja esittelee projektin tärkeimmät tulokset ja parhaat käytännöt nuorten yrittäjien tukemisessa.

Katainen kannusti alueita osallistumaan EU:n budjettikeskusteluun

Konferenssin pääpuhuja, Euroopan komission varanpuheenjohtaja Jyrki Katainen painotti, että EU-tason päätöksenteon ja rahoituksen tulee tukea yrittäjyyttä parhaalla mahdollisella tavalla. Euroopan komissio valmisteleekin uutta investEU-rahastoa, joka tuo nykyiset pk-yritysten rahoitusinstrumentit saman sateenvarjon alle.

Komissaari Jyrki KatainenKatainen kannusti kaupunkeja sekä alueita osallistumaan aktiivisesti EU:n monivuotisen rahoituskehyksen valmisteluun. Hän toivoi, että rahoituskehys ei jäisi vain kansallisten hallitusten päätettäväksi, vaan myös alueiden ääni kuuluisi valmistelussa.

Julkinen sektori yrittäjyyttä tukemassa

iEER-seminaarin puheenvuoroissa peräänkuulutettiin jo lapsuudessa alkavaa ja koko oppimisiän kestävää yrittäjyyshengen aktivointia. Myös yritysten perustamis- ja kiihdytysvaiheen tukeminen herätti paljon keskustelua.

− iEER-projekti on auttanut meitä rakentamaan siltoja, oppimaan eroavaisuuksista ja lisäämään alueiden osaamista nuorten yrittäjyyden tukemisessa. Työ ei ole vielä päättynyt, sillä nyt on aika katsoa eteenpäin ja pohtia, miten voimme muuttaa oppimamme toiminnaksi, totesi maakuntajohtaja Ossi Savolainen loppupuheenvuorossaan.

Projektissa kerätyn tiedon ja osaamisen muuttaminen toiminnaksi onkin jo alkanut, sillä seminaarissa allekirjoitettiin kymmenen alueellista toimintasuunnitelmaa. Toimintasuunnitelmat sisältävät yhteensä 50 toimenpidettä iEER-alueiden yrittäjyyden tukemiseen vuosina 2018-2020.

iEER-seminaarin paneelikeskustelu 23.3.2018 Brysselissä

iEER-projektin pääpartneri on Uudenmaan liitto ja Uudeltamaalta hankkeeseen osallistuu myös Laurea-ammattikorkeakoulu. Muut partnerit ovat Puolasta, Romaniasta, Saksasta, Tanskasta, Italiasta, Ranskasta, Isosta-Britanniasta, Espanjasta ja Irlannista. iEER-projekti osarahoitetaan EU:n Interreg Baltic Sea -ohjelmasta. Vuosina 2016–2020 toteutettavan hankkeen kokonaisbudjetti on 2,3 miljoonaa euroa.

Lisätietoja:

Projektipäällikkö Christine Chang, puh. 044 353 3014

> Projektin nettisivut

> Linkki e-kirjaan (englanniksi)

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi