rss Artikkelit

4.12.2017

Onnittelemme: Ossi Savolaisesta maakuntaneuvos!

Ossi Savolainen. Kuvaaja Seija Elo

Suomen tasavallan presidentti on myöntänyt maakuntajohtaja Ossi Savolaiselle maakuntaneuvoksen arvonimen työurasta suomalaisen yhteiskunnan hyväksi. Uudenmaan liiton henkilökunta onnittelee Ossia arvokkaasta tunnustuksesta.

– Arvostan arvonimeä liikuttuneena ja haluan jakaa sen oman henkilökuntani kanssa. Pidän tätä maakunnalle ja Uudenmaan liitolle annettuna tunnustuksena hyvin tehdystä työstä, Savolainen sanoo.

Ossi Savolainen on tehnyt pitkän uran kunnallis- ja maakuntahallinnossa sekä sosiaali- ja terveydenhuollon alalla. Hän on tänä päivänä kansainvälisesti laajasti verkottunut maakuntavaikuttaja, jonka ansiota ovat lukuisat Uudenmaan kansainväliset yhteydet aina Kiinasta Itämeren alueelle.

Savolainen hankki terveydenhuollon maisterin koulutuksen pohjalta ensimmäiset työkokemuksensa eri kokoisissa kaupungeissa muun muassa terveydenhuollon hallinnon ja johtamisen tehtävissä. Ennen nykyistä virkaansa hän toimi kaksi vuotta Hyvinkään kaupunginjohtajana.

Uudenmaan verkostosuhteiden luoja

Suomen suurimman maakunnan liiton ohjaksissa Savolainen on ollut vuoden 2007 alusta alkaen. Hänelle on ollut erityisen mieluisaa työ Uudenmaan kansainvälistymisen hyväksi ja ponnistelu tuloksia tuottaneiden verkostosuhteiden luomisessa.

Savolainen on synnyttänyt suorilla henkilökohtaisilla yhteyksillään toimivat suhteet muun muassa Viron Harjunmaahan, Puolan Länsi-Pommeriin ja Masoviaan, Tukholman lääniin, Venäjällä Moskovan oblastiin ja Pietarin duumaan sekä Saksan Brandenburgiin. Hän on ollut valmistelemassa myös yhteistyösopimusta Kiinan kehityspankin kanssa. Tulokset yhteistyöstä näkyvät Uudellamaalla yritystoiminnan, koulutuksen ja luovien alojen nousussa.

Ossi Savolainen oli avainhenkilö kun Uusimaa nimettiin EU:n yrittäjyysalueeksi vuonna 2012. Vuoden teema oli nuorten yrittäjyys, ja teema jatkuu edelleen Uudenmaan liiton vetämänä, EU-rahoitusta saaneena iEER-verkostona. Keväällä 2016 Savolaisella oli kunnia vastaanottaa Uudellemaalle myönnetty palkinto Euroopan parhaana kansainvälisten sijoitusten kohteena keskikokoisten maakuntien joukossa.

Itämeren alueen yhteistyö on Savolaiselle sydämen asia. Hän on toiminut alueen yhteistyöfoorumeissa puheenjohtajana ja hallitusedustajana lukuisat vuodet.

Virkatoimiensa ohessa Ossi Savolainen on edistänyt Suomen nuorison pesäpalloharrastusta. Entinen suomenmestaritason pesäpalloilija toimii nykyään Suomen pesäpalloliiton puheenjohtajana.

Yhteydet:

Maakuntaneuvos Ossi Savolainen, puh. 040 589 8415