rss Artikkelit

21.6.2018

Seutujen ääni kuuluu Uusimaa-kaavassa

Sjogren-Vartio-Rautava

Mitä maakuntakaavalta eri puolilla Uuttamaata odotetaan? Miten yhteistyö sujuu? Seutujen kaavatyötä luotsaavien poliittisten ohjaustoimikuntien jäsenet ovat kuntien luottamushenkilöitä, ja he toki tuntevat kotiseutunsa läpikotaisin – siksi kysyimme heiltä myös vinkit lähimatkailuun. Mihin kesävieraan kannattaisi Uudellamaalla suunnata?
Vuoteen 2050 tähtäävää Uusimaa-kaavaa työstetään uudella tavalla. Työn alla ovat parhaillaan seutujen vaihemaakuntakaavat, jotka vastaavat seutujen erilaisiin tarpeisiin – ne laaditaan Helsingin seudulle, Itä-Uudellemaalle ja Länsi-Uudellemaalle.

Odotuksissa vahvat seutujen keskukset

Länsi-Uudellamaalla on todistettu yhteistyön voimaa, kun kaavatyöskentelyssä on lyöty viisaat päät yhteen. Länsi-Uudenmaan ohjaustoimikunnan jäsen ja lohjalainen kaupunginvaltuutettu Pirjo Sjögren (kesk) korostaa yhteistyön merkitystä, sillä vain yhdessä tekemällä päästään Uudellamaalla eteenpäin.

Pirjo Sjögren. Kuvaaja Leif Lindberg

Lohjanjärvi saarineen ja rantoineen tarjoaa mahdollisuuksia uusille matkailun ja vapaa-ajan palveluille. Pirjo Sjögren nauttii kesästä Lohjanjärven maisemissa.

– Hyvät työpajat ovat esimerkki aktiivisesta ja toimivasta yhteistyöstä. Työskentelyssä on ollut tuntu, että jokainen saa puheenvuoron, äänensä kuuluviin ja voi vaikuttaa.

Yhteistyön hedelmiä voidaan poimia, kun maakuntakaava valmistuu. Sjögren odottaa, että kaava mahdollistaa vahvojen uusmaalaisten seutukeskusten kehittämisen.

– Pääkaupunkiseudun ohella Uudellamaalla tulee vahvistaa Raaseporin, Lohjan, Hyvinkään ja Porvoon seutukeskuksia. Parhaimmillaan maakuntakaava mahdollistaa näiden alueiden kehittymisen paitsi palvelujen myös kaupan keskittymiksi.

Liikenne on yksi pääteemoista läntisellä Uudellamaalla. Sjögren iloitsee, että niin sanottu Tunnin juna Turkuun mahdollistaa raideyhteyden Lohjalle. Nopea raideyhteys vaikuttaa suoraan seudun kasvuun ja työllisyyteen. Yhteisiä tavoitteita alueella ovat valtatie 25:n kunnostaminen ja Hanko–Hyvinkää-radan sähköistäminen, jolloin tavarat saataisiin pyöriltä raiteille.

Lohjan seutu on Sjögrenille rakas; koti löytyy Lohjansaaresta.

– Lohjanjärven ympäristössä on ainutlaatuinen luonto ja arvokasta vanhaa rakennuskantaa, josta asukkaat ja loma-asukkaat pitävät huolta. Pidän tärkeänä, että maakuntakaava mahdollistaa asumisen täällä ja muissa uusmaalaisissa kylissä. Elinvoimaiset kylät ja maaseutu ovat äärettömän tärkeitä sekä asumisen että matkailun kannalta.

Vinkkiä kesämatkailijalle Sjögren joutuu tovin pohtimaan, koska vierailija kohtaa Länsi-Uudellamaalla suoranaisen runsaudenpulan. Lopulta ykköseksi valikoituu uusi Arboretum Magnolia Lohjanjärven rannalla.

– Se on ammattimaisesti ja kauniisti toteutettu puutarha, hieno elämys kasveista ja puutarhoista innostuneille. Toiseksi kannattaa suunnata Mustion linnaan, museo on ihana ja linnakierros on todella mielenkiintoinen, Sjögren vinkkaa.

Keskustelut luovat yhteisiä linjoja

Helsingin seudun ohjaustoimikunta on toiminut erinomaisena keskustelun näyttämönä, ja uudenlaista maakuntakaavaprosessia on ryhmässä kiitelty hyvin onnistuneeksi.

Viimeisimmässä kesäisessä tapaamisessa nostettiin keskusteluun Pasilan, Töölön, Helsingin keskustan ja Hakaniemen kautta kulkeva Pisararata, joka on keskeinen liikennehanke sekä alueellisesti että valtakunnallisesti.

– Tällaiset merkittävät alueelliset ja valtakunnalliset ratkaisut tulee käsitellä yhtenä kokonaisuutena, koska yhteensovittaminen muiden alueiden kanssa on tärkeää. Uusi kaavaprosessi on ollut hedelmällinen tapa työstää kaavaa yhdessä kuntien edustajien ja poliittisten päättäjien kanssa. Yhteistä keskustelua tarvitaan, Helsingin seudun ohjaustoimikuntaa vetävä Risto Rautava (kok) painottaa.

Risto Rautava. Kuvaaja Anni Levonen

Risto Rautava arvostaa hyviä keskusteluja, joille on annettu tilaa maakuntakaavan työstämisen aikana.

Yksi Helsingin seudun keskustelussa paljon puhuttanut teema on juuri liikennejärjestelmä.

– Liikennejärjestelmää on puitu paljon. Miten raideliikenne kytketään kokonaisuuteen ja missä järjestyksessä pitäisi tehdä isoja investointeja.

Myös kasvavan Helsingin seudun tiivis yhdyskuntarakenne, asuinalueiden sijoittuminen sekä viheralueiden vaaliminen ovat keskeisiä aihepiirejä, joihin keskusteluissa on haettu yhteistä näkemystä.

Kesäretken kohteeksi Rautava suosittelee ehdottomasti Vallisaarta. Vallisaari tarjoaa uuden ulottuvuuden sekä Helsingin seudun asukkaille että kauempaa tuleville. Kohteessa yhdistyy kiehtova historia, luonto, hyvät palvelut ja helppo saavutettavuus.

Vallisaari. Kuvaaja Anni Levonen

– Vallisaari edustaa ilahduttavalla tavalla uutta uusmaalaista merellistä matkailua. Se on upea luonto- ja historiallinen kohde, jossa on luotu edellytykset yritystoiminnalle ja näin kattavat palvelut matkailijalle. Kannattaa syventyä saaren historiaan etukäteen ja viettää kiehtovassa saaressa pidempi aika.

Liikenneyhteydet varmistavat kasvun

Itäinen Uusimaa kutsuu tänäkin kesänä matkailijoita ja asukkaita nauttimaan vehmaasta luonnosta, kartanomiljöistä sekä viihtyisistä ja pienipiirteisistä kaupunkiympäristöistä. Porvoolainen Mika Varpio (vihr) kehottaa kotikaupunkiinsa saapuvaa matkailijaa suuntaamaan hieman edemmäs turistien ikisuosikista, Porvoon vanhasta kaupungista.

– Porvoo on täynnä elämyksiä matkailijoille. Kannattaa ehdottomasti piipahtaa vaikkapa kallioiselle Tornivuorelle, mistä avautuvat näkymät kohti Haikkoonselkää ja historiallista Hamarin kylää.

Itä-Hamari Porvoo. Kuvaaja Mika Varpio

Matkailun potentiaali ja sen hyödyntäminen on yksi maakuntakaavassakin esiin nousevista tärkeistä kysymyksistä koko Itä-Uudenmaan alueella. Sitten on muita isoja kokonaisuuksia – esimerkiksi elinkeinorakenne, energia- ja kemianteollisuuden toimintaedellytykset sekä keskusten elinvoiman turvaaminen vaativat kaikki huomiota kaavoituksessa.

Mika Varpio. Kuvaaja Mika Varpio
Kallioinen Tornivuori on Mika Varpion lempipaikkoja Porvoossa. Neljän kilometrin matka keskustasta taittuu mukavasti kävellen tai pyörällä pitkin rantaviivaa seurailevaa kevyen liikenteen väylää.

Liikenneratkaisut puhuttavat. Itä-Uudenmaan ohjaustoimikunnan jäsen ja Porvoossa valtuutettuna vaikuttava Varpio nostaa yhdeksi keskeiseksi kysymykseksi taajamien saavutettavuuden ja nykyistä paremmin palvelevan liikenneverkon. Kasvu voidaan varmistaa toimivien liikenneyhteyksien myötä.

– On todellä tärkeää kehittää sekä Porvoonväylää että uusia ratkaisuja liikenteeseen. Toimivat liityntäpysäköinnit ja poikittaisyhteydet täydentävät kokonaisuutta. Nythän Itä-Suomen maakuntaliitot ovat esittäneet myös uutta junarataa Kouvolasta Porvoon kautta Helsinkiin, mikä tarkoittaisi, että Porvoosta pääsisi 25 minuutissa Helsinki-Vantaan lentokentälle.

Varpio suomii maakuntakaavaa hieman pääkaupunkiseutupainotteiseksi – kehyskuntien erityispiirteisiin liittyvät kommentit ja mielipiteet eivät välttämättä ole päässeet riittävästi esille. Toiveikkaana hän odottaa uudenlaista kartta-aineistoa, joka kaavasta on suunnitteilla.

– Käyttäjäystävälliset, havainnolliset ja interaktiiviset kaavakartat antaisivat kaikille mahdollisuuden tutkia maakuntakaavan ratkaisuja.

Lisätietoja:

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi