rss Artikkelit

12.5.2017

Taitaja2017 kokoaa ammattitaidon huippuosaajat Helsinkiin

Taitaja2017, kuva: Skills Finland ryToukokuussa Helsinki on täynnä tämän päivän ja tulevaisuuden huippuosaajia, kun Suomen juhlavuoden ammatillisen koulutuksen päätapahtuma Taitaja2017 Helsinki järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 15.–18. toukokuuta.

Nelipäiväinen tapahtuma on maksuton ja avoinna yleisölle. Tapahtuma koostuu SM-ammattitaitokilpailuista, yläkoululaisten kädentaitokilpailusta ja erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden ammattitaitokilpailusta.

Taitaja2017-tapahtuman teemana on Kaupunki kaupungissa. Messuosastot on nimetty Helsingin kaupunginosien mukaan ja kilpailualueella voi vierailla esimerkiksi Kampin ja Malmin osastoilla, joissa alueen yritykset esittelevät toimintaansa.

– Teeman tarkoituksena on myös osoittaa, kuinka monia eri ammattialojen osaajia ja taitajia tarvitaan palvelujen tuottamiseen kaupunkilaisten arkeen, toteaa kilpailujohtaja Sari Karjalainen.

Tänä vuonna kilpailu käsittääkin yli 50 ammattialaa, joista uusimpina kilpailuohjelmaan ovat nousseet Turvallisuusala sekä Pelituotanto. Finaaliin osallistuu tänä vuonna noin 600 kilpailijaa, jonka lisäksi kansainvälisiä kilpailijoita on ilmoittautunut lähes sata.

Mukana on myös paljon oheisohjelmaa kuten tiistaina 16. toukokuuta Senaatintorilla järjestettävä Suomen suurin kevätjuhla, jonka yhteydessä ministeri Kimmo Tiilikainen palkitsee Metsävisan voittajan.

Ennakoinnilla ja yhteistyöllä varaudutaan työelämän muutoksiin

Työn luonne tulee digitalisaation myötä muuttumaan ja pirstaloitumaan entisestään. Taitaja-tapahtumassa on joka vuosi näytöslajeja, joissa tuodaan esille kehittämisen tarpeessa olevia osaamisaloja. Elinkeinoelämän kanssa tehdäänkin tiivistä yhteistyötä niin, että osaamisalat vastaavat työelämän tarpeita.

– Tulevaisuudessa yksilön vastuu kasvaa ja meidän aikuisten haasteena onkin oikean asenteen juurruttaminen nuoriin – antaa nuorille syy opiskella ja tehdä työtä, sanoo Sari Karjalainen.

Uudenmaan liiton mukaan monipuolinen koulutustarjonta ja eri alojen osaajat ovat avainasemassa maakunnan menestyksessä. Suomen juhlavuoden Yhdessä-teeman mukaisesti yhteistyötä ja verkostoitumista pitää vaalia.

– Uudellemaalle mahtuu monenlaista osaamista. Olemme erittäin iloisia, että Taitaja-tapahtuma tuo havainnollisella tavalla esiin suomalaista ammattitaitoa, maakuntajohtaja Ossi Savolainen toteaa tyytyväisenä.

Taitaja2017 Helsinki -tapahtuma järjestetään yhteistyössä pääkaupunkiseudun oppilaitosten kanssa. Sen lisäksi tehdään tiivistä yhteistyötä satojen eri ammattialojen yritysten kanssa. Taitaja-tapahtuman taustaorganisaatio ja kehittäjä on Skills Finland ry.

Lisätietoja:

Kilpailujohtaja Sari Karjalainen, puh. 050 363 8977