rss Artikkelit

28.6.2017

Uudenmaan tulevaisuutta rakennetaan nyt vauhdilla

Uusimaa-ohjelma-2.0-kuvallaHelsingin Pasilassa, Tripla-työmaan kolinan tahdissa rakennetaan parhaillaan maakunnan visiota, strategiaa ja tavoitteita vuosille 2018–2021. Uusimaa-ohjelma 2.0:n sisällöt hioutuvat kesän aikana.

Ohjelmaa on työstetty viime maaliskuusta asti. Uudenmaan liitto rakentaa maakunnan tulevaisuutta tiiviissä yhteistyössä Uudenmaan ELY-keskuksen, alueen kuntien, yritysten, koulutus- ja tutkimustoimijoiden ja järjestöjen kanssa.

– Työskentely on edennyt rivakasti. Tällä hetkellä noin 70-prosenttia uuden ohjelman sisällöstä on valmiina, kertoo sisällöntuotantoa koordinoiva Liisa Hyttinen Uudenmaan liitosta.

HeittomerkkiTällä hetkellä noin 70-prosenttia uuden ohjelman sisällöstä on valmiina

Toukokuussa painavan sanansa tulevaisuuden tavoitteista sanoi myös Uudenmaan maakuntavaltuusto. Valtuuston kokouksessa tärkeiksi tulevaisuuden tavoitteiksi nousivat muun muassa uudet terveysteknologiat, ilmastoviisaus ja erilaisuuden kokeminen vahvuutena.

– Ohjelmaa hiotaan meillä aina syksyn ensimmäiseen maakuntahallituksen kokoukseen asti, minkä jälkeen se lähetetään lausuntokierrokselle. Maakuntavaltuusto hyväksyy ohjelman vuodenvaihteessa 2017–18, kertoo prosessista vastaava Lauri Kuukasjärvi Uudenmaan liitosta.

Uusimaa kurottaa kohti Euroopan kärkeä

Ohjelmaluonnos visioi, että tulevaisuuden Uusimaa on toimiva eurooppalainen kärkialue, jossa ihmiset ovat aktiivisia ja hyvinvoivia. Uudet teknologiat vauhdittavat vientiä samalla kun kansainväliset investoinnit ja osaajat tuovat maakuntaan virtaa. Uusimaa on myös ilmastoviisauden edelläkävijä, jossa tehdään älykkäitä ja kestäviä ratkaisuja.

Heittomerkki
Tulevaisuuden Uusimaa on toimiva eurooppalainen kärkialue, jossa ihmiset ovat aktiivisia ja hyvinvoivia

Tulevaisuuden uusmaalaiset ovat yleissivistyneitä ja hallitsevat työn uudet muodot. Heidän hyvinvointiaan hoitaa alueen monipuolinen luonto ja puhdas vesistö, jotka lisäävät alueen vetovoimaa kansainvälisesti. Uudellamaalla myös erilaisuus on vahvuus.

Mikä Uusimaa-ohjelma?

Uusimaa-ohjelma 2.0 on maakuntaohjelma vuosille 2018–2021. Se sisältää maakunnan vision ja strategiset painopisteet pitkälle aikavälille sekä tavoitteet tulevalle ohjelmakaudelle. Uusimaa-ohjelma 2.0 on myös askel kohti uutta, vuonna 2019 aloittavaa maakuntahallintoa sekä sen strategia- ja visiotyötä.

Tällä hetkellä voimassa oleva maakuntaohjelma on tehty vuosille 2014–2017. Suhteessa siihen uudessa ohjelmassa korostuvat etenkin yhteydet Eurooppaan sekä ihmisten ja luonnon hyvinvointi.

Lisätietoja:

Erityisasiantuntija Liisa Hyttinen